یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۴
تاليف كتاب در حوزه پيشگيري بهتر از درمان است

يك كارشناس و متخصص تغذيه با تاكيد بر اهميت نگارش كتاب در حوزه سلامت گفت: اهميت تاليف كتاب در حوزه پيشگيري از بيماري‌ها بسيار بيشتر از حوزه درمان است، زيرا بدون پيشگيري، درمان بي‌معنا خواهد بود./

مجيدحسن قمي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: اگر امروز به پيشگيري توجه نكنيم، در آينده بار مراجعات بيماري‌ها افزايش خواهد يافت و مواردي مثل افزايش سوء تغذيه،‌ ناتواني نسل آينده و توسعه نيافتگي، افزايش شيوع بيماري‌هاي پرهزينه،‌ فراواني از كار افتادگي و معلوليت ناشي از بيماري‌ها، افزايش مرگ و مير خام و علتي و كاهش سن ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير، نوپديد و باز پديد ايجاد مي‌شوند.

وي در ادامه افزود: در ابتدا بايد روشن كنيم كه فعاليت سازمان‌ها و ارگان‌هاي مرتبط با سلامت به چه ساختاري نياز خواهد داشت كه براي اين موضوع بايد در سه سطح سياست‌گذاري، دانشگاهي و سطوح اجرايي و جامعه برنامه مدون داشته باشيم.

اين متخصص تغذيه اظهار داشت: براي نمونه، در صورتي كه مردم بدانند به چه منظور از قطره فلج‌اطفال استفاده مي‌كنند، در روند سلامتي كودكانشان موثرتر است. ابزارهاي بسط فرهنگ سلامت در جامعه نظير كتاب و ديگر رسانه‌ها براي افزايش آگاهي و اطلاعات عمومي مردم بايد مورد توجه قرار گيرند.

قمي با تاكيد بر اهميت سياست‌گذاري مسوولان نهادهاي مربوطه براي تسهيل در روند تاليف كتاب و افزايش آگاهي از سوي ديگر رسانه‌ها، يادآور شد: خوشبختانه در سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي زيادي در حوزه تاليف و ترجمه كتاب درحوزه سلامت حاصل شده اما همانگونه كه علم تمام‌نشدني‌ است، نيازهاي مردم نيز نامحدودند و متاسفانه هنوز احتياجات مردم در بخش سلامت به طور كامل برآورده نشده است.

اين متخصص حوزه سلامت معضلات و مشكلات در مسير انتشار كتاب را ناشي از كم‌كاري ناشران و مولفان ندانست و توضيح داد: يك مولف يا ناشر براي انتشار اثري در هر حوزه هزينه‌هايي را متحمل مي‌شود كه نيازمند همكاري و مساعدت‌هاي نهادها و مسوولان است. بدون توجه به اين هزينه‌ها ناشران و مولفان رغبتي براي انتشار كتاب نداشته و آثار به سمت بي كيفيتي سوق پيدا مي‌كنند، در نتيجه كتاب‌ها به جاي علمي بودن به سمت بازاري‌شدن كشيده مي‌شوند.

وي با تاكيد براينكه در حوزه سلامت مي‌توان آثار مولفان و مترجمان اين حوزه را مورد تشويق قرار داد، افزود: انتشار آثار در اين حوزه مي‌تواند به صورت تيمي انجام شود، نگارش كتاب با يك گروه تحقيقاتي و متخصص نتيجه موثرتري را عايد جامعه خواهد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها