چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶
تخصیص بودجه 2میلیون یورویی برای سال «کلایست»

با توجه به نامگذاری سال 2011 به نام «هاینریش فون کلایست» نمایشنامه نویس قرن 18 و 19 آلمان ، بنیاد فرهنگی دولت آلمان به منظور حمایت از برنامه های مربوط به زندگی و آثار این نویسنده بزرگ بودجه ای13/2 میلیون یورویی را اختصاص داد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، طبق اعلام «هورتنسیا فولکرز» مدیر این بنیاد برنامه های در نظر گرفته شده مشتمل بر اجرای نمایشنامه ها، برگزاری نمایشگاه ها و نیز برپایی جلسات بحث و بررسی است و در تاریخ 21 نوامبر (30 آذر) نیز دویستمین سال درگذشت این نمایشنامه نویس که از سال 1777 تا 1811 می زیست، گرامی داشته می شود. 

از مهمترین پروژه های این سال می توان به نمایشگاهی دو گانه اشاره کرد که تحت عنوان «بحران و تجربه» در شهر برلین و در شهر فرانکفورت (اودر) شهرزادگاه «کلایست» برگزار می شود و طی آن با توجه به نمایشنامه هایی از وی همچون «سبوی شکسته» و «پنتهسیلا» امکان داشتن نگاهی به آثار و شخصیت این نویسنده فراهم می شود. 

این نمایشگاه در تاریخ 20 می (30 اردیبهشت) در قصر «اپراهیم» برلین و دو روز بعد در موزه «کلایست» شهر فرانکفورت افتتاح می شود. قرار است که بدین ترتیب «کلایست» به عنوان یک متخصص بحران معرفی شود چرا که او از زمان تحول عظیم قاره اروپا در آستانه تحویل قرن 19 بسیار تاثیر گرفته است. 

موزه ماکسیم گورکی شهر برلین نیز برای ماه نوامبر یک فستیوال با اجرای تمام نمایشنامه های این نویسنده را در دستور کار خود دارد که طی آن هنرمندان و دانشمندان نیز در مورد فعالیت های «کلایست» به صحبت می پردازند.همچنین گروه «ریمینی پروتوکل» نیز در تدارک یک تاتر مستند هستند که در آن به نحوه برخود «کلایست» با کشمکش های قرون وسطایی می پردازند.کارشناسان استراتژی های جنگی دیجیتالی نیز به همراه کارگردانان تاتر به توصیف هدایت جنگ های آینده می پردازند. 

از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده می توان به برقراری یک ایستگاه نمایشنامه رادیویی درمنطقه «وان زه» برلین اشاره کرد.این منطقه همان جایی است که «کلایست» و شریک زندگی اش «هنریته فوگل» در سال 1811 به زندگی خود خاتمه دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها