سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲

مجموعه «گنجينه گويش‌هاي ايراني»(راهنمای گردآوری گویش‌ها)، از سوي گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان زبان و ادب فارسي منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني فرهنگستان زبان و ادب فارسي، گردآوری و ثبت و ضبط گویش‌ها اهمیت بسزایی دارد. چه‌ بسا با بررسی و تحلیل داده‌های گویشی، بسیاری از ناشناخته‌های زبانی شناخته و برخی از ابهامات زبان‌شناختی زدوده شود.

در روزگار کنونی بسیاری از گویش‌های ایرانی رو به فراموشی می‌روند و جای خود را به فارسی معیار یا گویش‌های دیگر داده‌اند و در این میان، فناوری نوین ارتباطات بر سرعت این روند افزوده ‌است. پس بجاست تا هرچه سریع‌تر در جهت شناسایی، ثبت، ضبط و توصیف گویش‌های ایرانی گام برداریم.

به همین منظور، راهنمای گردآوری گویش‌ها برای گنجینه گویش‌های ایرانی توسط گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی تهیه شده‌است.

مطالب این جزوه برای آگاهی علاقه‌مندان به گردآوری گویش‌ها فراهم آمده تا بتوانند مطابق الگوی گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانیِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی به گردآوری مواد خام گویش‌های ایرانی بپردازند.

علاقمندان می‌توانند پیکره زبانی به‌دست‌آمده از پرسش‌نامه این راهنما را به گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارسال کنند تا در صورت تاييد، در مجموعه «گنجینه گویش‌های ایرانی» با نام خودشان مورد استفاده قرار گیرد. 

راهنمای گردآوری گویش‌ها از نشانی زیر قابل دریافت است:
http://www.persianacademy.ir/UserFiles/File/Gouyesh01.pdf

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها