سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۲
«ایمیس» در برابر اتهام «اسلاموفوبیا» از خود دفاع کرد

«مارتین ایمیس»، نویسنده مشهور بریتانیایی در پاسخ به یکی از همکارانش که او را مبتلا به «اسلاموفوبیا» (اسلام‌ترسی) دانسته بود، با رد اتهام گفت کسی که چنین چیزی گفته «بهتر است خفه شود»!

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از "گاردین"، «ایمیس» دوشنبه طي نامه‌ای که برای روزنامه‌های گاردین و ایندیپندنت ارسال کرده، در پاسخ به «تری ایگلتون»، نویسنده و استاد دانشگاه «منچستر»، او را به وارونه نمایی عقاید و تفکرات خود متهم کرده و گفته او در تحلیل‌هایش چشم خود را به روی حقیقت بسته است. 

دعوای این دو نفر از زمانی آغاز شد که «ایگلتن» ابتدا در مقدمه‌ای بر ویرایش جدیدی از یکی از کتاب‌های قدیمي‌اش با عنوان «پیش درآمدی بر ایدئولوژی»، «ایمیس» را به پیروی از ایده‌های خشونت‌طلبانه راست‌گرایان افراطی بریتانیا متهم کرد و یک هفته پیش در مصاحبه‌ای با گاردین با اشاره به سخنانی از «ایمیس» که سال گذشته در هفته‌نامه «آبزرور» منتشر شده بود، گفت او (ایمیس) معتقد است که مسلمانان باید تحت فشار قرار بگیرند، آزادی‌هایشان محدود شود، اجازه سفر به دیگر کشورها به آن‌ها داده نشود، و افرادی که شبیه شهروندان کشورهای خاورمیانه و پاکستان هستند مورد آزار اذیت قرار بگیرند تا جامعه مسلمانان اصلاح شود. 

«ایمیس» در پاسخ به این ادعا نوشت عقاید او که در «آبزرور» منتشر شده شامل چند خطی قبل از نقل قول‌های «ایگلتون» نیز می‌شود که نشان می‌دهد او در پاسخ به پرسش خبرنگار «آبزرور» از ضرورت و نیاز به چنین رفتاری در دورانی کوتاه برای رفع تهدید‌های تروریستی و آن هم نه به عنوان راه حل قطعی مطرح کرده است. او در نامه خود ادامه داده است: «به عقیده من آزار و اذیت جامعه مسلمانان ساکن بریتانیا نه اخلاقی است و نه نتیجه‌ای خواهد داشت.» 

«ایمیس» از اظهار نظر درباره این که دلیل ضرورت و نیاز به چنین آزار و اذیت‌هایی چیست، خودداری کرده است. 

«ایگلتون» چندی پیش در سال جاری در مصاحبه‌ای گفته بود که لقب «سر» (لقب تشریفاتی که از سوی ملکه بریتانیا به اشخاص برجسته اعطا می‌شود) که به «سلمان رشدی» داده شد مزد خیانت او به اسلام بود و به این ترتیب جنجال بسیاری در بریتانیا پدید آورد. 

«مراتین ایمیس»، فرزند «سر کینگزلی ایمیس» رمان‌نویس برتیانیایی است که آثاری نظیر «سگ زرد»، «اطلاعات»، و «زمین‌های لندن» را منتشر کرده و منبع الهام نویسندگان جوانی مانند «زدی اسمیت» و «ویل سلف» بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها