شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۱
آثار جدید قاسمیان آماده انتشار است

خسرو قاسمیان، شاعر و عضو هیات علمی بخش فارسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سه اثر جدید را آماده انتشار دارد. یکی از این کتاب‌ها دومین مجموعه شعر او و دو کتاب دیگر آثار پژوهشی در حوزه شعر حافظ و «مثنوی معنوی» هستند.

قاسمیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره آثار آماده انتشارش گفت: «کتاب‌شناسی توصیفی و تحلیلی مثنوی مولانا» عنوان یکی از این کتاب‌هاست. این اثر تمامی کتاب‌های موجود درباره «مثنوی معنوی» از زمان مولوی تا سال 1383 را شامل می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: این کتاب‌شناسی به تمامی آثار تالیفی، ترجمه و تصحیح که در این حوزه در ایران به چاپ رسیده‌اند اختصاص دارد. 114 عنوان کتاب که 210 جلد هستند در این کتاب‌شناسی معرفی و بررسی شده‌اند.

این اثر پایان‌نامه دوره دکترای قاسمیان بوده است و به احتمال زیاد توسط انتشارات زوار به چاپ می‌رسد.

این استاد دانشگاه به کتاب دیگرش که «زیبایی‌شناسی شعر حافظ» نام دارد اشاره و تشریح کرد: در این کتاب شعر حافظ را از زوایای گوناگونی چون ایهام(ایهام تناسب و ایهام تضاد) معانی چند پهلو و موسیقی الفاظ بررسی کرده‌ام. برخی از ظرافت‌های شعر حافظ گاه از نظر اهل فن در این حوزه نیز پنهان مانده و در شرح‌ها نیامده است.

وی با تاکید بر این که برخی از این زوایا در آثار دیگر نیز معرفی و بررسی شده‌اند اظهار داشت: سعی داشتم بیشتر به مباحثی بپردازم که تاکنون کمتر به آن توجه شده است. مباحث این کتاب به صورت بیت به بیت مطرح شده‌اند. همچنین تدوین این اثر از سال 1372 آغاز شد اما به دلیل مشغله‌های کاری تکمیل آن به‌طول انجامید.

قاسمیان افزود: در حال حاضر این کتاب آماده ویرایش نهایی است و برای چاپ آن با نشر زوار صحبت‌هایی داشته‌ام.

وی که دومین مجموعه شعرش را نیز برای چاپ آماده کرده است، درباره این دفتر شعر گفت: این مجموعه که عنوان «از چشم خورشید» را برای آن برگزیده‌ام دربرگیرنده 50 قطعه شعر سروده شده در قالب‌های کلاسیک مانند غزل، مثنوی، رباعی و دوبیتی است.

وی در پایان یادآور شد: حجم بیشتر اشعار این مجموعه را غزل‌های من تشکیل می‌دهند. این شعرها پیرامون مضامین عاشقانه-عارفانه و از سال 1379 به بعد سروده شده‌اند. هنوز ناشری برای این مجموعه در نظر نگرفته‌ام.

خسرو قاسمیان متولد 12 مرداد 1336 و عضو هیات علمی بخش فارسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. نخستین مجموعه شعر او با عنوان «از ج‍ن‍س‌ خ‍ورش‍ی‍د» در سال 1379 توسط نشر زر منتشر شد. «م‍ک‍ات‍ب‍ات‌ اداری‌» عنوان کتاب دیگر اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط