یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۵
قيامت همين نزديكي‌هاست!

كتاب «قيامت نزديك است» نوشته علي شيرازي، از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ هفتم رسيد. اين كتاب درباره برخي از صحنه‌هاي پس از مرگ مانند رستاخيز، نامه اعمال، دادگاه عدل الهي، عذاب‌هاي روز رستاخيز و توبه، صحبت مي‌كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آيا باورمان مي‌شود كه شايد تا چند لحظه ديگر زنده نباشيم؟ چيزي كه براي عده‌اي حتمي است، خود ما هم مشاهده كرده‌ايم و مي‌كنيم. همه اين‌ها براي باور ماست، چه بسا فردا هم ما «مرده‌اي» باشيم كه بر صفحه يقين ديگران حك بشويم! تازه آن وقت به خود بياييم و فرياد بزينم: خدايا! مرا به دنيا بازگردان، تا انسان صالح و مفيدي باشم! اين صحنه، حقيقتي است كه واقع خواهد شد، همان طور كه قيامت برپا خواهد شد.

قيامت نيز مانند «مرگ»، در يك لحظه تحقق مي‌يابد، بلكه زودتر از يك لحظه؛ از يك چشم به‌هم زدن نيز كم‌تر، خيلي خيلي زودتر! چه بسا در آينده‌اي نزديك، زمين زير و زبر شود؛ درياها بخشكد، كوه‌ها از هم بپاشد، خورشيد بي‌فروغ شود و قيامت تحقق يابد.

آيا آماده مسافرت هستيم؟ اگر آري، پس كوله‌بار خود را آماده كنيم؛ توشه سفر برگيريم؛ حساب‌ها را تسويه كنيم كه مرگ نزديك است و پس از مرگ نيز، قيامت حتمي است.

جايي كه انسان‌هاي خوب، از بدان جدا مي‌شوند و هرگروهي در گرو اعمال خويش است. عده‌اي در بهشت برين، جام شادماني برمي‌گيرند و تعدادي نيز در «عذاب دوزخ» براي هميشه معذبند.

اكنون با هم به تماشاي صحنه‌هايي از قيامت مي‌رويم، تا بيش‌تر باورمان شود كه «آخرت» كجا است و چه ماجراهايي دارد.

آفتاب، روشنايي‌اش را از دست داده است، ستارگان از هم پاشيده‌اند، كوه‌ها فرو ريخته‌اند، درياها شعله‌ور شده‌اند، مادران شيرده از وحشت، بچه‌هاي خود را رها كرده و پا به فرار گذاشته‌اند... و در آن ميان عده‌اي با صورت‌هاي مختلف، راهي صحراي محشرند تا در آن وادي جمع شوند و نتيجه اعمال خوب و بد خويش را ببينند.

گروهي به صورت مورچه در آمده‌اند و گروهي به صورت ميمون و گروهي به صورت عقرب، گروهي به صورت مارند و گروهي به صورت پلنگ و گروهي با لب‌هاي كلفت ـ‌ مثل لب‌هاي شتر ‌ـ كه گوشت‌هاي بدن خود را قيچي مي‌كنند و در دهان خويش مي‌گذارند و گروهي با شكم‌هاي پر از آتش؛ «آنان كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مي‌خورند، در حقيقت آنها در شكم خود، آتشي فرو مي‌برند(نساء، آيه 10).»

گروهي با چشمان بسته و كور، «و هركسي از ياد من اعتراض كند، همانا [در دنيا] معيشتش تنگ شود و روز قيامت هم وي را نابينا محشور كنيم(طه، آيه 124).»

و منادي بر فراز سر آن جمع گناهكار، فرياد مي‌زند: «آنها را دل‌هايي است بي‌ادراك و معرفت، و ديده‌هايي بي‌نور و بصيرت، و گوش‌هايي ناشنواي حقيقت، آنها مانند چهارپايانند، بلكه بسي گمراه‌ترند، آنها همان مردمي هستند كه [از خدا و قيامت و عاقبت كار خود به بازيچه دنيا] غافل شدند(اعراف، آيه 179).»

بنگريد و ببينيد كه اين مردم، به چه صورت‌هايي در آمده‌اند. اين شكل‌ها كه مي‌بينيد، همان صورت واقعي آنهاست، صورت اصلي اين جاهلان و كفار كيشان، در دنيا هم به همين شكل بود. مردم در قيامت مطابق نيت‌ها و انگيزه‌هايشان محشور مي‌شوند. گروهي با وضع شگفت‌آوري وارد جهنم مي‌شوند و در آن مكان وحشتناك؛ با «طلا» و «نقره» گداخته عذاب مي‌شوند: «روزي كه [طلا و نقره ذخايرشان] در آتش جهنم گداخته شود و پيشاني و پشت و پهلوي آنها را با آن داغ كنند!(توبه، آيه 35)»، «اين است [نتيجه] آنچه در [دنيا] ذخيره كرديد؛ اكنون [آتش حسرت و] عذاب اندوخته خود را بچشيد! (توبه، آيه 35).»

... و در آن ميان، «عده‌اي» نيز با صورت‌هاي نوراني و در حالي كه لباس‌هايي از «حرير» بر تن دارند، به سوي بهشت حركت مي‌كنند، و در جايگاه ابدي خويش با همسرانشان، زندگي شيريني را آغاز مي‌كنند: «پرهيزكاران در جايگاه امن و اماني هستند، در ميان باغ‌ها و چشمه‌ها؛ آنها لباس‌هايي از حرير نازك و [يا] ضخيم مي‌پوشند و در مقابل يكديگر مي‌نشينند؛ اين چنينند [بهشتيان] و آنها را با حورالعين تزويج مي‌كنيم؛ آنان هرنوع ميوه‌اي را كه بخواهند؛ در اختيارشان قرار مي‌گيرد و در نهايت امنيت به سر مي‌برند(دخان، آيات 51 تا 55)»، «در آن جاست زناني كه جز به شوهر خويش ننگرند، و پيش از بهشتيان هيچ آدمي و جني به آنها دست نزده است، آنان همانند ياقوت و مرجانند(الرحمن، آيات 56 تا 58).»

و منادي بر ايشان مي‌خواند: ... پرهيزكاران كه اكنون با «حورالعين» در اين سراي جاويد به سر مي‌برند، هرچه كه را بخواهند، برايشان حاضر مي‌شود؛ انواع و اقسام غذاهاي لذيذ برايشان مهياست و آنها براي هميشه در اين مكان مقدس به سر خواهند برد و اين پاداش عمل صالحي است كه آنها به دستور خداوند و براي او انجام دادند. «قدح‌هاي زرين و سبوها را در ميانشان به گردش مي‌آورند. در آن جاست هرچه نفس آرزو كند و ديده از آن لذت ببرد، و در آن جا جاودانه خواهيد بود(زخرف، آيه 71).»

و آن گروه «درستكار» با شادي غير قابل وصفي، در باغ‌هاي بهشت جاويد به استراحت مي‌پردازند «در آن جا جام مي‌دهند و جام مي‌ستانند، كه در آن نه سخن بيهوده باشد و نه ارتكاب گناه. غلامانشان چون مرواريد پنهان در صدف، به گردشان در چرخشند(طور، آيات 23 و 24).»

بهشتيان با چنين نعمت‌ها و وسايلي، «بر بالش حرير سبز و فرش‌هاي فاخر تكيه مي‌زنند(الرحمن، آيه 76).» و «در سايه درختان سدر پرميوه بي‌خار و درختان پربرگ سايه‌افكن كه سايه آنها ممتند و طولاني است، در كنار نهر آب زلال و با ميوه و غذاهاي فراواني كه نه قطع مي‌شود و نه كسي را از آن باز دارند(واقعه، آيه 36).»

«البته هر شخصي، آن روز به تمام جزاي اعمال خود خواهد رسيد و به هيچ‌كس ستمي نخواهد شد(آل‌عمران، آيه25).»

پس، خوشا به احوال آنان كه حقيقت را برگزيدند و امروز وارد بهشت برين شدند. و بدا بر احوال كساني كه دنبال باطل رفتند و كافر شدند و امروز هيچ راه نجاتي پيش‌رو ندارند.

چگونگي حضور در قيامت، سپيده‌دم رستاخيز، نامه اعمال، ظهور صحنه‌هاي عمل، آگاهان بي‌عمل، دادگاه عدل الهي، شهادت شاهدان، عذرخواهي بي‌ثمر، شفاعت، گفت‌وگوي بهشتيان و دوزخيان، كيفر من چه خواهد بود؟ دورنمايي از عذاب‌هايي روز رستاخيز، توبه و رستگاري، در آستانه بهشت، عناوين بخش‌هاي مختلف اين اثرند.

چاپ هفتم كتاب «قيامت نزديك است» در شمارگان 1000 نسخه، 108 صفحه و بهاي 17000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط