شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷
كاربردهاي گياهان دارويي منطبق با فرهنگ ايران منتشر شد

عضو پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي از انتشار كتابي با عنوان «كاربردهاي درماني گياهان دارويي» خبر داد و گفت: موارد مطرح و تجويز شده در اين كتاب مورد تاييد پزشكان، گياه‌درمانگران و منطبق با فرهنگ و مزاج مردم ايران است.\

دكتر فرحنار خليقي سيگارودي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) با اشاره به اينكه نوشتار حاضر در تشريح ويژگي‌ها، خصوصيات، پراكنش دارويي در ايران و جهان و قسمت‌هاي مورد استفاده هر گياه دارويي نگاشته شده است،‌ افزود: هر يك از گياهان داراي بخش‌هاي مختلفي‌اند و قسمت‌هاي مجزاي كاربردي براي درمان بيماران دارند، ‌همچنين زمان برداشت گياه نيز در استفاده دارويي آن موثر است.

دكتر خليقي در ادامه افزود: تركيبات موثر هر يك از گياهان و موارد مصرف آن در سازمان بهداشت جهاني و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در تاليف اين كتاب مورد توجه قرار گرفته است. گياهان مختلف داراي موارد درماني براي افراد جوان، بزرگسال، پير، زنان باردارند كه بايد در تجويز آثار مورد توجه پزشكان قرار گيرد.

وي با تاكيد بر اينكه انتهاي اين كتاب نيز مجموعه‌اي از عكس‌هاي رنگي گياهان دارويي گنجانده شده است، اظهار داشت: موارد مصرف طب سنتي نيز همانند داروهاي گياهي مهم است و بايد با راهنمايي پزشك صورت گيرد، بسياري از مردم داروهاي گياهي را بدون اطلاع و تجويز پزشك مصرف مي‌كنند و همين مساله باعث ايجاد ضرر و مشكلاتي مي‌شود. 

وي درباره ضرورت استفاده از داروهاي گياهي گفت: اين داروها در درمان بيماري‌هايي چون سنگ كليه كه درمان شيميايي و صنعتي ندارد، مورد استفاده جدي قرار مي‌گيرد. براي رفع بيماري سنگ كليه مي‌توان از داروهايي چون خارخاسك و ‌زنجبيل استفاده كرد و البته عوارض جانبي داروهاي گياهي به مراتب كمتر از درمان‌هاي صنعتي است.

عضو پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي يكي از موارد مهم در استفاده از درمان‌هاي دارويي را تسهيل در استفاده از فرآورده‌هاي گياهي در بازار دانست و افزود: پيدا كردن برخي از اين گياهان براي مردم سخت است، بنابراين توصيه نمي‌شود كه خود افراد به دنبال يافتن گياهان بروند، اشكال اين داروهاي گياهي در عطاري‌هاي معتبر و توسط پزشكان تجويز مي‌شود.

وي درباره رايج‌ترين نوع داروهاي گياهي گفت: از لحاظ تقسيم‌بندي كه در كتاب نيز صورت گرفته بيشتر گياهان دارويي داراي مصارفي در سيستم قلب و عروق براي رفع فشار خون و چربي، سيستم مغز و اعصاب به منظور تسكين و آرام‌بخش، پيشگيري از برخي دردهاي جسمي، سيستم تنفسي براي نمونه در سرماخوردگي، سيستم گوارشي (رفع اسهال و يبوست) بيشتر طرفدار دارند.

دكتر خليقي در پايان يادآور شد: منابع مورد استفاده در اين كتاب از تعدادي كتاب فارسي و همچنين لاتين بوده كه هر يك صرفا به جنبه خاصي از گياهان دارويي توجه نشان داده‌اند. در اين كتاب سعي شده تا تمام جنبه‌هاي كشاورزي و پزشكي هر گياه به دقت مورد بررسي قرار گيرد.

كتاب «كاربردهاي درماني گياهان دارويي» در 312 صفحه، قطع وزيري به قلم دكتر فرحناز خليقي سيگارودي، دكتر صغري جاروندي و ميترا تقي‌زاده از سوي انتشارات ارجمند منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها