جمعه ۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۰
اسوه‌اي براي همه جوانان مسلمان

كتاب «علي‌اكبر(ع)؛ الگوي جوانان» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين جواد محدثي، از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. در اين اثر، با چهره با صلابت و ايمان حضرت علي‌اكبر(ع) آشنا مي‌شويم كه صحنه كربلا، جلوه‌گاه رشادت و فداكاري او در راه حق و جهاد و شهادت در راه دين خدا بود و از آن شهيد رشيد، اسوه‌اي براي همه جوانان مسلمان به وجود آورد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه يازدهمين كتاب از مجموعه كتاب‌هاي «آشنايي با اسوه‌ها» به حساب مي‌آيد، درصدد است با معرفي چهره‌هاي برجسته تاريخ صدر اسلام، جوانان را با اين الگوهاي كمال و خودسازي آشنا سازد.

بر اساس مطالب كتاب، انسان در هر سن و سالي كه باشد، از الگوها اثر مي‌پذيرد و در پي قهرماناني است كه به آنان عشق بورزد و راه آنان را بپيمايد و از روش و خصلت‌ها و صفات آنان الگوبرداري كند. حس قهرمان‌گرايي و الگويابي در جوانان بيشتر است. جوان، جذب كساني مي‌شود كه در علم، قدرت، هنر، ورزش، فداكاري، جمال، ايثار، كار و تلاش و ... برتر باشد و بتواند حس قهرمان‌گرايي او را ارضا كند. 

جوان اگر چنين الگوهايي را بشناسد و بيابد، دل به او مي‌بندد و اگر نيابد، در خيال و فكر و آرمان‌هاي خويش آنان را مي‌سازد و مي‌پردازد و اگر چنين الگوهايي را در ميان خودي‌ها نيابد، رو به ديگران و بيگانگان مي‌كند و اگر در مسلمانان و موحدان نشناسد، از غير مسلمانان مي‌جويد. 

الگوشناسي بر مدار ايمان و ولايت و عترت، يك وظيفه مقدس و خط متعالي است. اگر در بستر الگويابي، سراغ كساني نظير«علي‌اكبر(ع)» مي‌رويم، براي آن است كه الگوي كمال و خوبي و پاكي است و جذبه شخصيت او، روح متانت و شجاعت و ادب و ايثار را در جوانان پرورش مي‌دهد. علي‌اكبر(ع) در ميان جوانان هاشمي نيز يك «نمونه» است. 

طرح شجاعت‌ها، فضيلت‌ها، كرامت و بزرگواري، جهاد و حماسه، گذشت و صبر، عشق به خدا و اطاعت از امام و جلوه‌هاي ويژه‌اي كه در شخصيت اوست، وي را هم‌چون آينه‌اي تمام قد از همه خوبي‌ها و كمالات ساخته است. 

علي‌اكبر(ع) نيز يكي از همين الگوها و اسوه‌هاست. مطرح ساختن آنان به عنوان چهره‌هاي آرماني، محبتشان را در دل‌ها قرار مي‌دهد. كدام مشخصه و خصلت و فضيلت جاذبه آفرين و دوست داشتني و محبت‌آور را مي‌توان نام برد كه حد اعلا و بالاترين مرتبه آن در خاندان عصمت و طهارت، تجلي نداشته باشد؟ قهرمان كربلا، علي‌اكبر(ع) يكي از همين قله‌هاي بلند خوبي و پاكي و رشادت در راه ايمان است.
جوان و الگو، فرزند يقين، دودمان پاك، فضايل و مكارم، در كنار پدر، در شب عاشورا، عاشورا روز حماسه، شهادت، مدفن و مزار، از زبان شاعران، عناوين سرفصل‌هاي كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهند. 

از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي كامل‌الزيارات، اعيان‌الشيعه، موسوعة كلمات‌الامام‌الحسين(ع)، تاريخ طبري، گنجينةالاسرار، مفاتيح‌الجنان، بحارالانوار، مجموعه شب شعر عاشورا، ارشاد مفيد و علي‌الاكبر(ع) را نام برد. 

چاپ سوم كتاب «علي‌اكبر(ع)؛ الگوي جوانان» در شمارگان 1200 نسخه، 64 صفحه و بهاي 11000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط