سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۹
«تحليل مسايل مكانيك كوآنتومي» منتشر شد

مدرس دانشگاه پيام نور از انتشار ترجمه اثري با عنوان «تحليل مسايل مكانيك كوآنتومي» خبر داد و گفت: «مك‌ماهون» مباحث اين نوشتار را صرفا در حوزه تشريح مباني كوآنتوم براي دانشجويان تدوين كرده است.

سينا ملواني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)‌ گفت: مكانيك كوآنتوم شامل مكانيك ساختارهاي بسيار كوچك از اتم ريزتر است، درحالي كه مكانيك كلاسيك با اجسام بزرگ مواجه است. مكانيك كوآنتومي داراي كاربرد در حوزه‌هاي فيزيك هسته‌اي، ذرات بنيادين، نانوتكنولوژي و... است.

اين مدرس دانشگاه پيام نور مكانيك كوآنتومي را يكي از شاخه‌هاي اصلي و بنيادين رشته فيزيك دانست و اظهار داشت: ضرورت تاليف و ترجمه در اين حوزه از آنجا مشخص مي‌شود كه فيزيك كوآنتومي امروز يكي از مباني علوم فيزيك محسوب مي‌شود. مباحث كتاب «مكانيك كوآنتومي» اثر مك ‌ماهون عمومي و صرف پرداختن به مباني است. 

ملواني در ادامه افزود: معادلات شهودي و بنيادين كوآنتوم، ساختار رياضي كوآنتومي، حركت زاويه‌اي و بررسي اتم هيدروژن در اين كتاب صورت گرفته است. طرح و حل مسايل در هر فصل يكي از مهمترين ويژگي‌هاي كتاب محسوب مي‌شود كه در راستاي تسهيل در فهم دانشجو طرح شده است.

اين مترجم حوزه فيزيك با اشاره به اينكه متن اصلي اين كتاب در يكي‌ از سال‌هاي 2007 يا 2008 منتشر شده است، اظهار داشت: متن كتاب داراي اشكالاتي در چاپ، وضوح شكل‌ها و مطالب بود كه در ترجمه مشكلات برطرف شده است. هدف از نگارش اين كتاب از سوي نويسنده، ارايه مباحث نوين و جديد حوزه كوآنتوم نبوده بلكه صرفا مباني و مباحث عمومي را دربرگرفته است كه مي‌تواند در برنامه درسي نيز كاربرد داشته باشد.

اين مدرس دانشگاه پيام نور در ادامه افزود: اين نوشتار ويژه دانشجويان سال سوم و چهارم رشته فيزيك مقطع كارشناسي است و مناسب افرادي است كه خود را براي شركت در كنكور كارشناسي ارشد فيزيك آماده مي‌كنند. با توجه به اينكه منابع درسي دانشگاهي از ساليان پيش انتخاب شده و در اين سال‌ها دستخوش تغيير نشده است،‌ اين كتاب نيز منبع درسي نيست اما مي‌تواند به عنوان يك راهنماي درسي مورد استفاده قرار گيرد.

ملواني با تاكيد بر اينكه اثر تاليفي در حوزه مكانيك كوآنتومي در كشور مشاهده نكرده، يادآور شد: بيشتر آثار اين حوزه ترجمه است و اگر هم تاليفي باشد، صرفا نام تاليف را يدك مي‌كشد و نوعي گردآوري است. متاسفانه استادان دانشگاه در حوزه فيزيك همتي براي نگارش كتاب در اين حوزه به كار نگرفته‌‌اند و معتقدند كه كتاب‌هاي موجود در بازار با اهداف دانشجو مطابق است.

كتاب «مكانيك كوآنتومي» اثر ديويد مك ماهون با ترجمه سينا ملواني و بهمن سلطاني در قطع وزيري، 437 صفحه و بهاي 9 هزار ريال از سوي مركز نشر دانشگاهي منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها