چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۰
«جهان بر لبه تيغ» درباره نابودی بشر هشدار داد

نويسنده آمريكايي در اثر جديد خود ابراز نگراني كرد كه فرسايش بيش از حد زمين به خاطر توليد غذا براي جمعيتي با رشد متوسط بالا و توليد دي اكسيد كربن، جهان و تمدن بشري را به ورطه نابودي مي كشاند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، «لستر براون» نويسنده، بنيانگذار موسسه هاي «سياستگذاري زمين» و «جهانبان» و طرفدار محيط زيست در كتاب جديد خود «جهان بر لبه تيغ» هشدار مي دهد كه اگر انسان به استثمار منابع طبيعي زمين با همين روند كنوني ادامه دهد موضوع فروپاشي تمدن ديگر موضوعيت ندارد بلكه مساله اصلي، زمان اتفاق افتادن آن است.

به گفته لستر آنچه اين كتاب را از کتاب های مشابه آن متمايز مي كند «احساس ضرورت» است؛ ما بايد هرچه سريعتر و با كمك يكديگر كاري بكنيم ما نسل هايي ديگر يا دهه هايي ديگر نداريم. دهه هاست كه درباره نجات سياره صحبت مي كنيم اما سؤال اين است آيا مي توانيم بشريت را نجات دهيم؟

لستر در اين كتاب به علامت هاي هشدار دهنده و دلايلی اشاره می کند که او با استناد به آنها به این نتیجه رسیده که علت هرج و مرج، روش غيرپايداري است كه نوع بشر از طريق آن به دنبال توليد بيشتر و بيشتر است.. لستر مي گويد كه به علت فرسايش بيش از حد خاك، دو زباله دان در جهان در حال شكل گرفتن است يكي در آفريقا و ديگري در چين و مغولستان.

براون معتقد است كه حبوبات در طول يك يا دو دهه گذشته، به خاطر فرسايش خاك بيش از نصف كمتر شده است. گرم شدن زمين هم بر عرضه حبوبات تاثيرگذار بوده است. به اعتقاد لستر، افزايش يك درجه سيليوس به دماي طبيعي زمين منجر به كاهش ده درصدي حبوبات مي شود؛ واقعه اي كه در روسيه سال گذشته قابل مشاهده بود و يك موج گرماي دو هفته اي دهها هزار تن را كشت و باعث كاهش حبوبات تا 40 درصد شد.

براون در اين كتاب، تصويري از اين مساله به نمايش مي گذارد كه چگونه كاهش محصول مي تواند جرقه كمبود حبوبات را روشن كند و به افزايش قيمت ها، فروپاشي حكومتها، گسترش گرسنگي و سقوط دولت ها بینجامد.

براون هشدار مي دهد كاهش محصول، شورش هاي غذايي در كشورهاي با درآمد پايين به راه خواهد انداخت و مطمئنا بازار جهاني حبوبات را درهم خواهد شكست و اقتصاد جهاني شروع به فروپاشيدن مي كند.

اما براون معتقد است كه هنوز هم مي توان جلو فروپاشي تمدن را گرفت اگر تلاش جمعي در مقابل تهديداتي از جمله گرم شدن زمين، فرسايش خاك و كمبود منابع آبي انجام گيرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها