شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۱
زد وبندهای هسته‌ای سیا کتاب شد

دو نویسنده آمریکایی در کتابی جدید، عملیات سیا برای جلوگیری از حمل و نقل مواد هسته‌ای در دنیا را بررسی و اسرار زيادي را فاش کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاترین کالینز و داگلاس فرانتز در کتاب جدیدی که با عنوان « باران رادیو اکتیو: داستان واقعی جنگ پنهان سیا در داد و ستد هسته‌ای» منتشر شده فاش کرده اند که دولت آمریکا، سوییس را تحت فشار قرار داده بود تا از محاکمه مارکو تینر و دو فرزندش که در برنامه غنی‌سازی لیبی نقش داشته‌اند، اجتناب کند. این افراد متهم به همکاری با عبدالقدیر خان پدر هسته‌ای پاکستان بودند.

نویسندگان می‌گویند: «اعضای بلند پایه دولت بوش و مقام های اطلاعاتی آمریکا در بالاترین سطوح دخالت کردند تا شواهد یک بازجویی جنایی توسط دولت سوییس درباره داد و ستد هسته‌ای را از بین ببرند.» این دو نویسنده آمریکایی همچنین می گویند که دولت بوش از نفوذ خود بر دولت سوئد استفاده کرده تا از محاکمه 6 جاسوس سیا به اتهام جاسوسی علیه این کشور امتناع نماید.

فارنتز و کالینز در کتاب خود فاش کرده اند که جاسوسان سیا در سال 2003 از محتویات رایانه مارکو تینر کپی گرفتند. در این رایانه اسنادی از طرح های دولت چین در دهه 1960برای دستیابی به بمب اتمی و همچنین اسنادی درباره برنامه هسته‌ای پاکستان وجود داشت. در این سال‌ها، سیا به دنبال از بین بردن شبکه عبدالقدیر خان پدر هسته‌ای پاکستان بود که به ادعای آمریکا فناوری ساخت سلاح هسته ای را به لیبی ، کره شمالی و ایران منتقل کرده بود.

به گفته این دو نویسنده آمریکایی در همین راستا سازمان سیا، در سال 1999 اورز تینر و دو فرزندش را که در جریان ساخت تاسیسات غنی سازی لیبی قرار داشتند به خدمت گرفت . این سه نفر چند سال بعد، یعنی در سال 2004 توسط دولت سوییس که رایانه‌های پر از اطلاعات آنها را کشف کرده بود، دستگیر شدند ولی دولت سوییس تحت فشار واشنگتن مجبور شد در سال 2008 آنها را آزاد و اطلاعات رايانه‌هايشان را از بین ببرد. فشار بر دولت سوییس در بالاترین سطوح از جمله کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها