جمعه ۱۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۲

دادگاهی در آمریکا که به اتهام سرقت ادبی خانم جی کی رولینگ رسیدگی می کرد، دیروز این نویسنده سرشناس بریتانیایی را از این اتهام بری دانست.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از رویترز، این دادگاه رای داد که رولینگ کتاب «هری پاتر و جام آتش» را با کپی کردن از اثر نویسنده دیگری ننوشته است. 

وراث «آدرین جاکوبز» نویسنده فقید انگلیسی ادعا کرده بودند که طرح اصلی این کتاب که جلد چهارم از هفت گانه مجموعه هری پاتر است، و بر مبنای آن فیلم سینمایی با فروش چند میلیارد دلاری ساخته شده، کپی شده از کتاب «ویلی جادوگر» است و علاوه بر آن رولینگ ایده سفر کردن با قطار را از این کتاب گرفته است. 

اسکولاستیک که ناشر این کتاب ها است، با اشاره به بخشی از حکم دادگاه که در آن آمده «تقابل بین مفهوم کلی و حسی که در این دوکار وجود دارد انقدر قوی است که هر نوع تطابق جدی بین این دو را غیر ممکن می سازد» از این حکم تقدیر کرد. 

خانم جاکوبز با نوشتن کتاب «ماجراهای ویلی جادوگر» در سال 1987 این کتاب را به کریستوفر لیتل کارگزار ادبی ارائه کرده بود که بعدها به عنوان نماینده رولینگ کار کرد. جاکوبز در سال 1997 در بیمارستانی در لندن درگذشت. 

بلومزبری ناشر رولینگ در بریتانیا نیز اعلام کرده که رولینگ هرگز چیزی درباره کتاب جاکوبز تا سال 2004 که چنین ادعایی مطرح شد، نشنیده بود. 

وراث این نویسنده پیش از این با شكایت خود، بلومزبری ناشر انگلیسی آثار خانم رولینگ را روبه رو كرده بودند، در آمریكا نیز انتشارات اسكولاستیك ناشر آمریكایی خانم رولینگ را به خاطر شباهت داستان‌های هری پاتر به داستان ویلی جادوگره به دادگاه كشاندند.
در سال 2009 شركت بلومزبری كه هدف اصلی وراث جاكوبز بود، محكوم به پرداخت حقوق قانونی این خانواده شد. با این حال بلومزبری معتقد است این كتاب 36 صفحه‌ای كه توزیعی بسیار محدود نیز داشت، از كیفیت بسیار پایینی برخوردار بود و خانم رولینگ هرگز نه چیزی درباره نویسنده آن ونه درباره خود كتاب نشنیده بود.

رولینگ در سال 2002 موفق شده بود تا در دادگاه در برابر ادعای یك نویسنده كودك دیگر به نام نانسی استافر كه چنین ادعایی داشت، پیروز شود و دادگاه خانم استافر را محكوم به پرداخت 50 هزار دلار غرامت برای ادعای نادرست كرده بود. 

گزارشگر: مازیار معتمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها