پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
«دايرةالمعارف نويسندگان ايراني در سوئد»

رييس موسسه مجمع ذخاير اسلامي از انتشار «دايرةالمعارف نويسندگان ايراني در سوئد» خبر داد كه به كوشش رايزن سابق ايران در آن كشور، فراهم آمده است. اين كتاب از نظر تكامل‌بخشي مطالعات ايران‌شناسي و زبان فارسي مي‌تواند منبع مناسبي براي پژوهشگران باشد._

حجت‌الاسلام سيدصادق حسيني‌اشكوري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين دايرةالمعارف را اثري از «مانا آقايي» با ترجمه و تكميل «هوشنگ شفتي» و «ناصر سنجري» خواند كه به كوشش «سيدجعفر حجت كشفي» پديد آمده است.

وي درباره «سيدجعفر حجت‌كشفي» رايزن سابق ايران در سوئد(در سال‌هاي 80 تا 82) اظهار كرد: وي در زمان تصدي مسووليت در سفارتخانه، انجمن «ايران‌سرا» را در سوئد تاسيس كرد و با جذب ايرانيان مقيم آن كشور كه به حوزه مسايل ايران‌شناسي و زبان فارسي علاقه ‌داشتند، فعاليت‌هاي گوناگون را ترتيب داد كه از آن ميان مي‌توان تدوين همين دايرةالمعارف را نام برد.

سخنگوي انجمن فهرست‌نگاران نسخ خطي با اشاره به اين كه پيش از اين، آثار ديگري نيز درباره فهرست نشريات و نويسندگان مقيم سوئد به چاپ رسيده است، گفت: اين دايرةالمعارف كامل‌تر است و بخش كتابشناسي نيز در آن جاي دارد. اطلاعات اين مجموعه تا سال 1381 را دربر مي‌گيرد.

حجت‌الاسلام حسيني‌اشكوري با بيان اين كه متاسفانه «انجمن ايران سرا» پس از بازگشت كشفي به ايران تعطيل شد و اقدامات فرهنگي و ادبي آن ناتمام باقي ماند، اظهار داشت: از ديگر اقدامات اين رايزن سابق ايراني مي‌توان فراهم آوردن زمينه‌هاي تاليف كتاب «ادبيات سوئد» را نام برد كه از طريق مجمع ذخاير اسلامي به چاپ رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط