سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵
تفسير غزل‌های حافظ به قلم سعید حمیدیان منتشر می‌شود

جلد نخست مجموعه پنج جلدی «شرح شوق» به کوشش سعید حمیدیان تا چند ماه دیگر توسط نشر قطره منتشر می‌شود. جلد نخست این مجموعه مبحث‌های موضوعی درباره حافظ و شرح غزل‌های اوست و مدخلی برای ورود به بحث و معرفی این مجموعه به حساب می‌آید.\

حمیدیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره «شرح شوق» (شرح و تفسیر غزل‌های حافظ) گفت: شرح غزل‌های حافظ حدود پنج جلد خواهد بود که دو جلد آن حروفچینی شده و آماده چاپ است. جلد نخست این مجموعه تا چند ماه دیگر توسط نشر قطره منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: حدود 25 سال زمان برای یادداشت‌برداری‌های شرح غزل‌های حافظ صرف کردم. حدود چهار سال نیز این یادداشت‌ها را تنظیم و تدوین کرده‌ام. این مجموعه پنج جلدی حجمی در حدود چهار هزار صفحه دارد.

این پژوهش‌گر درباره جلد نخست این کتاب گفت: جلد نخست در حقیقت «مدخلی بر شرح حافظ» است و به بررسی مباحث موضوعی درباره حافظ، شعر و اندیشه او و شرح غزل‌هایش می‌پردازد. برهمین اساس پیش از جلدهای دیگر منتشر می‌شود تا در معرفی کتاب موثر باشد.

وی با تاکید بر ارائه نگاهی نو نسبت به غزل‌های حافظ در این شرح اظهار داشت: در «شرح غزل‌های حافظ» سعی کرده‌ام جنبه‌هایی نویی از شعر او را نشان دهم و نگاهم متفاوت از دیدگاه‌هایی باشد که تاکنون نسبت به حافظ و شعر او ارائه شده و تعداد آن‌ها نیز نسبتا زیاد است.

حمیدیان افزود: به عبارت دیگر سعی کرده‌ام شرحی که بر غزل‌های حافظ می‌نویسم با دیدگاه‌های علمی همراه باشد و به جای تعصب صرف داشتن در این زمینه و ستایش محض حافظ، تمامی جنبه‌های شعر او را نشان دهم.

وی در پایان درباره نسخه‌هایی که در شرح غزلیات حافظ از آن‌ها بهره گرفته است یادآور شد: در شرح غزل‌های حافظ از دو نسخه‌ای که توسط پرویز ناتل خانلری و محمد قزوینی تصحیح شده‌اند استفاده کردم. البته در صورت نیاز به نسخه‌های دیگری نیز مراجعه می‌کردم اما منبع اصلی من این دو نسخه بودند.

سعید حمیدیان متولد 1324 و دارای دكترای رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و در حال حاضر نیز عضو هیات علمی دانشكده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی است.

«آرمان‌شهر زیبایی» (گفتارهایی در شیوه بیان نظامی)، «درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی»، «داستان‌ دگردی‍سی‌: روند دگ‍رگ‍ون‍ی‌‍‌های شعر نیما ی‍وشیج‌»، «تصحیح فرهنگ جعفری»، «تصحیح دیوان امیر شاهی سبزواری»، «تصحیح خمسه نظامی گنجه‌ای» و ترجمه «ایوانف»، «دنیای قشنگ نو»، «آدم‌های ماشینی»، «سه خواهر» و «خطابه پوشكین» از جمله آثار منتشر شده اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط