یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۶
رونمايي نخستين كتابخانه مناره مسجد ابو ظبي

مقامات فرهنگي دولت امارات به تازگي از كتابخانه‌ای كه در گلدسته شمالی مسجد بزرگ شيخ زايد ساخته شده، رونمايي كردند.

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا) به نقل از الجزيره، اين كتابخانه كه از آن به عنوان «نخستين كتابخانه در تاريخ كه در گلدسته مسجد ساخته می‌شود» نام برده مي‌شود، با در اختيار داشتن چند هزار عنوان كتاب، نشريه و نسخه‌های خطی كمياب خدمات قابل توجهی را به پژوهشگران ارائه می‌دهد و باعث غنای فرهنگی كشور امارات خواهد شد. 

اين كتابخانه 3هزار عنوان كتاب و نشريه را با موضوع‌های مختلف هنر و معماری اسلامی و تاريخ آنها كه به 12 زبان زنده دنيا نگاشته شده، در اختيار دارد و مجموعه‌های ارزشمندي از كتاب‌های كمياب با چاپ‌های منحصر به فرد را كه ارزش‌ علمی ـ تاريخی دارند در خود جای داده است. در كنار اين كتاب‌ها نسخه‌های خطی عربی و اسناد نفيس و كمياب و همچنين قرآن‌هايي كه بين سال‌های 1537 تا 1857 در اروپا چاپ شده‌اند هم به چشم می‌خورد.

از جمله كتاب‌های كمياب اين كتابخانه می‌توان به "سكه‌های اسلامی" (نشر سال 1792 در رم)، "هنرهای عربی" (نشر سال 1973 در پاريس)، "شاخص‌های هنر عربی" (نشر سال 1897 در پاريس) و كتاب "طراحی و بافت فرش در آسيا" اشاره كرد. كتاب اخير كه در سال 1905 به چاپ رسيده است طراحي و بافت فرش در كشورهايی نظير ايران، هند، پاكستان و برخی ديگر از كشورهای آسيايي را از نظر می‌گذراند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها