جمعه ۱۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰
ديالكتيك به مثابه خاستگاه شناخت

موجوديت تمامي موجودات دنيا توام با حركت است و تبيين اين حركت نيز از طريق ديالكتيك ميسر مي‌شود. نويسنده كتاب «خاستگاه شناخت از ديدگاه ديالكتيك» با اعتقاد به اين موضوع، ديالكتيك را به عنوان راهي براي شناخت جهان معرفي و بررسي مي‌كند.\

انوشيروان رستم‌پور، نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتابش را بيان‌گر «برداشت» ويژه‌اي از ديالتيك دانست.

به اعتقاد اين نويسنده، شناخت به واسطه ويژگي اساسي ماده يعني حركت آغاز مي‌شود و ساز و كار اين حركت را تبيين و تعريف مي‌كند. اين كتاب اصول ديالتيك را به صورتي ساده براي استفاده روزمره در همه امور زندگي اعم از فعاليت ذهني و علمي توضيح مي‌دهد.

وي گفت: ضرورت آگاهي از اين اصول براي دانشجويان به عنوان روش مقدماتي و پايه براي انديشه و پژوهش در علوم گوناگون، بيش از ديگران است.

رستم‌پور ديالتيك را بيان كننده كلي‌ترين قانون حاكم بر موجودات دانست و گفت: اين قانون به سبب فراگير بودن داراي خصلتي فلسفي است و بخش مهمي از فلسفه‌اي را تشكيل مي‌دهد كه اگر به عنوان روش پايه و راهنماي تحليلي و علمي ما قرار گيرد، با آساني و درستي هرچه بيشتر، به هدف‌هاي علمي‌مان در جريان استفاده از قواعد علمي دست خواهيم يافت.

وي با بيان اين كه «ديالتيك پايه شناخت است» گفت: حركتي كه جهان از آن برخوردار است، مكانيسمي دارد كه تضاد و تغيير كميت به كيفيت، قوانين آن به شمار می آیند. اين تضاد و تغيير كيفيت و كميت نيز در كتاب توضيح داده شد‌اند.

رستم‌پور يادآور شد: ديالتيك از روزگار باستان تاكنون سابقه دارد. در دوره مدرن، هگل ديالكتيك را به شكل سيستماتيك و بر مبناي ايده‌آليسم طرح كرد و پس از او، ماركس آن را بر مبناي ماترياليسم تبيين كرد.

وي كتابش را برداشت ويژه‌اي از ديالتيك برشمرد بر مبناي تلفيقي از ديالتيك هگل و ماركس شكل گرفت.

كتاب «خاستگاه شناخت از ديدگاه ديالكتيك» در 104 صفحه و بهاي 35000 ريال از سوي انتشارات لحظه منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط