دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
«افكار هگل» امروز روانه كتاب‌فروشي‌ها شد

كتاب «افكار هگل» نوشته دكتر كريم مجتهدي امروز روانه كتاب‌فروشي‌ها شد. اين نوشتار بر مبناي درس‌نامه‌هاي اين فيلسوف شكل گرفته است و جنبه آموزشي انديشه‌هاي او را كاملا بر كاربرد سياسي از آن ترجيح مي‌دهد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر از لحاظ ساختار مشابه كتاب پيشين‌ مجتهدي با عنوان «افكار كانت» است و چهارمين كتاب وي درباره هگل به شمار مي‌آيد.

«پدیدارشناسی روح بر حسب نظر هگل» و «درباره هگل و فلسفه او: مجموعه مقالات» از جمله آثار او درباره اين انديشمند آلماني به شمار مي‌روند.

مجتهدي پيش از اين در گفت‌وگوي با «ايبنا» به مناسبت پايان نگارش اين اثر گفته بود كه متأسفانه هگل منشأ بهره‌برداري‌هاي سياسي و گرايش‌هاي چپ و راست شد، اما به گمان من، اين فيلسوف در درجه نخست استاد فلسفه دانشگاهي است و تمامي كوشش من نيز در اين كتاب نيز بازگرداندن او به دانشگاه است. درس‌هاي اوست كه داراي اهميت‌اند، نه جنجال‌هايي كه بر اساس گفته‌هاي او شكل گرفتند. افكار او بايد دوباره به دانشگاه‌ها برگردند و به دور از جنجال‌ها مطالعه شوند. 

به اعتقاد او، مي‌توان از هگل انتقاد كرد، اما عمق انديشه‌هاي او را نيز بايد در نظر گرفت.‌ فردي كه هگل را به‌درستي بخواند، قادر به درك بسياري از مسايل خواهد شد. كاربرد آموزشي از انديشه‌هاي او بسيار شايسته‌تر از كاربرد سياسي از آنان است. 

نويسنده اين كتاب، هگل را انديشمندي مي‌پندارد كه بيش از هر متفكر ديگري به مسايل فلسفي عمق مي‌دهد و مخاطبانش را به فكر وامي‌دارد. بنابراين بايد جنجال‌هاي سياسي برآمده از انديشه او را به كناري نهاد و مقصود واقعي او را دريافت. 

در اين اثر به منابعی که هگل از آنها سود مي‌جست و اهداف او از كاربرد اين منابع بررسي شده‌اند. نويسنده همچنين توجه خاص هگل به یونان باستان و فلاسفه آن سرزمین و ديدگاه‌هاي او درباره فلسفه افلاطون را نيز در حوزه بررسي‌هايش قرار داده است.

اين كتاب پس از مقدمه، سال‌شمار زندگي هگل و ترتيب انتشار آثار او، به پديدارشناسي روح و منطق مي‌پردازد و سپس سه بخش نظريه وجود، نظريه ذات و صورت معقول و حكم را شرح داده است. بخش سوم خود از بيست عنوان تشكيل شده كه هر عنوان خود بخش‌ها و فصل‌هاي متعددي را دربر مي‌گيرد. 

يكي از فصل‌هاي اين كتاب «هگل، تولوك-روكرت و مولانا» نام دراد كه توجه هگل به مولانا را موضوع بررسي خود قرار داده است.

كتاب «افكار هگل» از سوي انتشارات پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي منتشر و امروز روانه بازار كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط