شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۳
«ملخ‌های حاصل‌خیز» منتشر شد

چهارمین دفتر شعر اکبر اکسیر با عنوان «ملخ‌های حاصل‌‌خیز» و در فضای طنز و شعر کوتاه فرانویی به تازگی توسط انتشارات مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه شعر «ملخ‌های حاصل‌خیز» دربرگیرنده 80 قطعه شعر کوتاه در حوزه طنز فرانویی است که پیرامون مسائل گوناگون به ویژه محیط زیست و مشکلات انسان شهری سروده شده‌اند.

«بی‌خانمان»، «ترافیک»، «نفتالین»، «سیلان»، «استیضاح»، «جعبع سیاه»، «خطابه نهنگ»، «کمک‌های اولیه»، «سیمرغ پرکنده»، «فیلترینگ»، «تهاجم»، «گفتمان»، «تمارض»، «لیزینگ»، «ویزا»، «بربط»، «آلبر کامو»، «ماتادورها» و «آلبوم خانوادگی» عنوان برخی از شعرهای این کتاب هستند.

اکسیر  در گفت‌و‌گو با ایبنا طنز وحشی، زبان ساده و محاوره‌ای و لحن صمیمی این اشعار را مهم‌ترین ویژگی‌ آن‌ها برشمرده که به محیط زیست، میراث فرهنگی و به‌طور کلی اجتماع و انسان امروز می‌پردازند.

اکسیر این دفتر شعر را که دارای ویژگی‌های شعر فرانویی است به همسرش تقدیم کرده و در معرفی شعر فرانویی می‌گوید: شعر فرانویی یعنی نوعی از شعر آزاد، کوتاه، طنز آمیز، عینی و ملموس با پایانی غیر مترقبه و کلماتی غیر معمول که با استفاده از اصطلاحات کوچه و بازار به مسائل مختلف از جمله محیط زیست، میراث فرهنگی و هر آنچه انسان امروز با آن مواجه می‌شود می‌پردازد.

نمونه شعری از این دفتر با عنوان «نشانه‌ها»:
«زنگ کاردستی
یا پارو می‌ساختم یا نردبان
آقای شرقی می‌گفت:
نربان و پارو
نشانه ترقی و ثروت است
یادش به‌خیر
حال در پشت‌بام خانه‌ای
برف پارو می کنم
و نردبان، وسیله‌ای‌ست
که مرا به پایین می‌برد!»

اکبر اکسیر متولد سال 1332 در محله آبروان شهرستان آستارا است. از این شاعر به تازگی چاپ سوم مجموعه شعرهای «بفرمایید بنشینید صندلی عزیز» و «پسته لال سکوت دندان‌شکن است» و چاپ ششم دفتر «زنبورهای عسل دیابت گرفته‌اند» نیز توسط انتشارات نیم‌نگاه، مروارید و ابتکارنو منتشر شده‌اند.

مجموعه شعر «ملخ‌های حاصل‌خیز» سروده اکبر اکسیر در شمارگان 2200 نسخه و قیمت 2100 تومان به تازگی توسط نشر مروارید منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط