یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۲
مستندات 60 هزار ساعت پرواز هوانيروز در غرب کشور

كتاب "آن‌ها خودي نبودند" نوشته اميرسرتيپ دوم خلبان رحمان قضات و با مستنداتی از عملیات هوانيروز در اوايل پيروزي انقلاب توسط انتشارات اطلاعات، وارد بازار نشر شده است. اين نیرو با بيش از 60 هزار ساعت پرواز نقش بسزايي در ايجاد امنيت در منطقه غرب کشور ايفا كرده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در فصل‌‌هاي اول و دوم كتاب "آن‌ها خودي نبودند" تشكيل هوانيروز، وضعيت اين نيرو در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامي، وضعيت اجتماعي ـ سياسي منطقه كردستان پس از پيروزي انقلاب و گروهک های سياسي فعال در اين منطقه مورد بررسي قرار گرفته‌اند.

موقعيت جغرافيايي سنندج و غائله ضد انقلاب در این شهر، در بخشي دیگری از این كتاب تشريح شده و اقدامات هوانيروز در جلوگيري از سقوط پادگان اين شهر و وقايع رخ داده از 31 مهر تا 23 آبان سال 1359، به روايت شاهدان بازگو شده‌اند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به "سرهنگ خلبان جواد ترابي"، "پاسدار محسن محمدي" و "سرهنگ خلبان صفر پايخان" اشاره كرد.

"مريوان"، "سقز"، "بانه"، "سردشت"، "پاوه"، "مهاباد"، "پيرانشهر"، "بوكان" و همچنين مناطق مرزي "سرو" و "قطور"، عناوين فصل‌هاي بعدي كتاب "آن‌ها خودي نبودند" را شكل داده و هر منطقه در بخش اختصاصي خود معرفي شده و سپس، وقايع و درگيري‌هاي رخ داده در اين مناطق از زبان خلبانان هوانيروز گفته شده‌ اند.

تصاوير شهداي هوانيروز در محورهاي عملياتي غرب کشور به همراه زندگي‌نامه آن‌ها، عكس‌هايي از خلبانان و فعاليت‌هاي ترابري، پشتيباني و عملياتي اين نيروي موثر در سال‌هاي دفاع‌مقدس نیز در این کتاب ديده مي‌شوند.

جدولي از عملكرد هوانيروز از بهمن سال 1357 تا پايان سال 1361 در مراحل مختلف پاكسازي محورهاي عملياتي غرب کشور، شامل اطلاعاتي مانند ميزان ساعت پرواز، سورتي پرواز، نفرات شركت كننده و تعداد شهدا و اسناد و بريده جرايد مربوط به حضور هوانيروز در منطقه، در فصل‌هاي چهاردهم و پانزدهم كتاب "آن‌ها خودي نبودند" منعكس شده‌اند.

رحمان قضات براي تدوين اين اثر از 26 عنوان منبع و كتاب استفاده كرده كه از جمله آن‌ها مي‌توان به "روشن‌تر از خورشيد" نوشته مهرداد ضيايي‌فر، "مقابله با افراد ضد انقلاب و تجزيه طلبي" اثر مصطفي ايزدي، "راهيان معراج" به قلم مرتضي سلطاني و "عبور از نهايت "نوشته مسعود آب‌آذري اشاره كرد. 

كتاب "آن‌ها خودي نبودند" در قطع وزيري و 518 صفحه، با شمارگان 2100 نسخه و بهاي 75 هزار ريال،‌ توسط انتشارات اطلاعات، چاپ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط