شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۸
"بسترهاي تاسيس سلطنت پهلوي" در نوبت انتشار

حسين آباديان با استفاده از اسناد وزارت دربار حكومت پهلوي اول (رضاخان) كتاب "بسترهاي تاسيس سلطنت پهلوي" را نوشت. اين اثر به عنوان جلد سوم مجموعه "تاريخ سياسي ايران معاصر" توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي در دست انتشار قرار دارد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) حسين آباديان در كتاب "بسترهاي تاسيس سلطنت پهلوي" براي نخستين‌بار از اسناد وزارتخانه‌هاي دربار، جنگ، پست، تلگراف و تلفن و امور خارجه حكومت پهلوي اول و برخي مكاتبات سفارت بريتانيا و مكاتباتي از رجال سياسي شوروي سابق در ارتباط با نحوه برخورد آن‌ها با تحولات داخلي ايران استفاده كرده است. اين اسناد در بايگاني موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي قرار دارند.

اين كتاب در 11 فصل تدوين شده است و "كابينه سياه يا دولت مستعجل سيدضياء"، "دولت قوام‌السلطنه و سياست توازن نيروها"، "انگليس، رضاخان و دولت مشيرالدوله" و "انگليس و دولت دوم قوام" عناوين برخي از فصل‌هاي اين كتابند.

به گفته آباديان، كتاب "بسترهاي تاسيس سلطنت پهلوي" ادامه تحقيقاتي است كه پيش‌تر با عناوين "بحران مشروطيت در ايران" و "ايران از سقوط مشروطه تا كودتاي اسفند 1299" به ترتيب در سال‌هاي 83 و 85 توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي به چاپ رسيدند.

قرار است اين دو مجلد كه تاكنون به ترتیب به چاپ‌هاي سوم و دوم رسيده‌اند، به همراه كتاب "بسترهاي تاسيس سلطنت پهلوي" در قالب مجموعه‌اي سه جلدي با عنوان مشترك "تاريخ سياسي ايران معاصر" و با طرح جلد يكسان توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي منتشر شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها