سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۹
مبانی بنیادی موسیقی بررسي شد

كتاب «مبانی بنیادی موسیقی» نوشته باربارا وارام با ترجمه ایلیا بهارلو از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بهارلو درباره اين كتاب گفت:  کتاب را برای نخستین بار در آذر 1381 خواندم و با اینکه کتاب‌هاي دیگری را هم در این زمینه مطالعه کرده بودم پس از مطالعه آن برای نخستین بار احساس کردم که علم تئوری موسیقی را فهمیده‌ام.

وي ادامه داد: شاید كتاب مطلب جدیدی برايم نداشت ولی روش بیان آن بسیار ساده و قابل فهم بود. نه مثل برخی از کتاب‌ها بسیار خلاصه و نه مثل برخی دیگر بسیار پیچیده؛ به عنوان نمونه شیوه تشخیص کیفیت فاصله اعم از بزرگ، درست، کوچک، کاسته و افزوده در این کتاب مبتنی بر استفاده از گام‌هاي ماژور است نه احتساب پرده و نیم پرده. 

بهارلو افزود: این روش را بسیار منطقی، قابل درک و قابل انتقال یافتم. متن گیرا و روان آن و تمرین‌های متعدد آن بعد از هر درس که بسیار متفاوت با تمرین‌های کتاب‌های دیگر بود، مرا بر آن داشت که این کتاب را در برنامه آموزش به هنرجویانم بگنجانم. تمرین‌های این کتاب تمام اطلاعات درس داده شده را از زاویای مختلف مورد سوال قرار می‌دهد و باعث باز شدن ذهن هنرجو نسبت به مطالب درسی می‌شود. 

وي انگیزه خود را از ترجمه این کتاب، شیوه عالی تدریس آن و تمرین‌هایش دانست و اظهار داشت: سعی کردم خود را گرفتار ترجمه‌های گوناگون اصطلاحات موسیقی و اختلاف نظرهای کهنه در این زمینه نکنم، گرچه گاهی برای یک اصلاح چندین ترجمه را با ذکر منابع آن در پانویس آورده‌ام. 

کتاب «مبانی بنیادی موسیقی» نخستین بار در نوامبر سال 1969 میلادی و برای ششمین بار در فوریه سال 2002 به چاپ رسیده است. این اثر یکی از کتاب‌هایی است که در رویال کنسرواتوار موسیقی تورنتو تدریس می‌شود. 

كتاب شامل بخش‌هاي «نت نویسی»، «گام‌ها، فواصل، آکوردها و کادانس‌ها»، «زمان»، «انتفال پارتیتور»، «اصطلاح‌های ایتالیایی علامت‌ها و اختصارها»، «لغت‌نامه» و «فرم‌ها و امتحان‌ها» است.

كتاب «مبانی بنیادی موسیقی» نوشته باربارا وارام با ترجمه ایلیا بهارلو در شمارگان 2500نسخه و با قیمت 5400 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

«باربارا وارام» در تورتنو کانادا چشم به جهان گشود. وی فارغ‌التحصیل مدرسه «برنک سام هال» و دانشکده موسیقی دانشگاه تورنتو بود. او تمام مطالعات خود را روی تئوری موسیقی متمرکز کرد. همچنین کتاب دیگری به نام «تئوری برای نوآموزان موسیقی» نوشته است.

ايليا بهارلو دختر «محمد بهارلو» موسيقي‌دان فقید ايران است. وي در سال 76 موفق به اخذ مدرک نوازندگي پيانو از ترينيتي كالج لندن شد. بهارلو هم اكنون مشغول مطالعه و ترجمه متون موسيقايي، نوازندگي پيانو و آموزش موسیقی به كودكان است. وی مدرك كارشناسي اقتصاد از دانشگاه تهران و كارشناسي ارشد نوازندگي پيانو از دانشگاه هنر را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها