چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
«ارتباطات و آگاهي»؛ بازپروري اطلاعات و تحليل يك موج خبري

جلد دوم كتاب «ارتباطات و آگاهي»؛ بازپروري اطلاعات و تجزيه و تحليل يك موج خبري به قلم محمدحسن زورق از سوي نشر سروش منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در جهان به هم پيوسته و متحول، رسانه‌ها بيشتر از همه سازمان‌ها به شناخت علمي و ساماندهي افكار عمومي نيازمندند و شايد به همين دليل است كه در عرصه توسعه بي‌سابقه ارتباطات همراه با فرآيند جهاني شدن، رسانه‌هاي خبري دست‌اندر كار تعريف و توضيح محيط در مقياس‌هاي ملي، منطقه‌اي و جهاني به‌شمار مي‌آيند و به توزيع، تفسير و تحليل رخدادهاي جوامع بشري مي‌پردازند.

جلد دو كتاب «ارتباطات و آگاهي» با همين پيش فرض سعي دارد در پنج فصل از واقعيت تا مجاز، بازپروري اطلاعات، شرح يك موج خبري، تجزيه و تحليل يك موج خبري و ارتباطات نوين محيط زيست اجتماعي و سياسي بپردازد.

محمدحسن زورق، مولف كتاب در بخشي از پيشگفتار آورده است: «اين كتاب نتيجه نزديك به سه دهه مطالعه و كار علمي و تجربي در حوزه‌هاي ارتباطات، مديريت و سياست است»

نوشتار حاضر در 5 فصل با عناوين «از واقعيت تا مجاز»، «بازپروري اطلاعات»، «شرح يك موج خبري»، «تجزيه و تحليل يك موج خبري» و «ارتباطات نوين و محيط زيست اجتماعي و سياسي» تدوين شده است.

فصل نخست اين كتاب به تشريح سده بيستم و سوژه‌هاي تاريخي، عصر فضا يا عصر آمريكا، عصر اتم، قتل عام در جنگ جهاني دوم و يازدهم سپتامبر و فصل سوم به شرح مساله موج خبري نشست نفت از حوزه نفتي نوروز، خوزستان، نفت و مساله نشست نفت، روايت ماجراي نفت با ارايه گزارش‌هاي مختلف از فروردين سال 62 تا خرداد 63 پرداخته است.

 سوژه‌هاي خبري تاريخي، سوژه‌هايي‌اند كه يك نقطه عطف در تاريخ به وجود آورده‌اند. پيرامون هر يك از سوژه‌هاي خبري تاريخي افسانه‌هاي فراواني ساخته مي‌شوند كه در اين افسانه‌ها از انواع سوژه‌هاي خبري استفاده مي‌شود، نظير سوژه‌هاي خبري مجازي. سوژه‌هاي خبري تاريخي كه قدرت شوك‌آفريني در افكار عمومي دارند. آنها همچنين مي‌توانند تغيير ايجاد كنند و فرآيند تغيير در رفتار اجتماعي را در كمترين زمان ممكن امكان‌پذير كنند.

چاپ نخست «ارتباطات و آگاهي» به قلم محمدحسن زورق در 499 صفحه به بهاي 100 هزار ريال در 2000 نسخه از سوي نشر سروش به چاپ رسيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها