دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۲
نقد سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا در کتابی جدید

رییس موسسه اعراب و آمریکا مستقر در واشنگتن در کتابی انتقادی که به تازگی منتشر شده، آموخته‌ها و آنچه را آمریکا باید در خاورمیانه بیاموزد، به بحث گذاشت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از عرب امریکنز، جیمز زاگبی این کتاب را با عنوان «صدای اعراب: آنها به ما چه می‌گویند و اهمیتش چیست» به تازگي منتشر كرده است. 

اين نويسنده، چهارشنبه هفته گذشته طی مراسمی در دانشگاه میشیگان- دوربون، مهم‌ترین نکات کتاب خود را برشمرد و آن را با حاضران در جلسه، به بحث گذاشت.

او گفت: شما فقط وقتی می‌توانید اعراب را در اخبار ببینید که یا به خشم آمده‌اند یا اینکه کسی کشته شده باشد ولی واقعیت این است که آنها نیز مسایل مشابهی با آمریکایی ها دارند، به مواظبت خانواده‌هایشان علاقه‌مندند و مثل هر کس دیگری نگرانی های شغلی دارند.

زاگبی با اشاره به نارسایی و کمبود منابع دست اول برای تحلیل وضعیت اعراب، گفت: ما سعی می‌کنیم با همه این وقایع فقط از طریق نظرسنجی ها برخورد کنیم. وی افزود: به خاطر محدودیت منابع دست اول درباره فرهنگ اعراب و مسلمانان، افراد فقط تمایل دارند درباره آنها از طریق صفحات تلویزیون قضاوت کنند.

رییس موسسه اعراب و آمریکا در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت اشغال فلسطین برای اعراب اشاره کرد و گفت که حادثه سال 1948، جراحتی است که هیچ وقت شفا پیدا نمی کند. وی افزود: از لبنان تا مراکش و اردن، فلسطين معانی زیادی دارد زیرا مردم می‌گویند: «خوب آنها هم مثل ما عرب هستند» و اوضاع و احوال باعث آسيب پذیری آنها می‌شود.

زاگبی همچنین به پیام اوباما به مسلمانان و خاورمیانه در سال 2009 اشاره و آن را مایه امید آنها دانست ولی تاکید کرد که تغییر نکردن سیاست خارجی آمریکا باعث ناامیدی اعراب و مسلمانان شده است. او همچنین از کمک های خاورمیانه‌ای آمریکا انتقاد کرد و گفت: کمک های خارجی به ملل عرب در واقع کمک نیست. در حالی که اسراییل هر سال در ماه اکتبر یک چک بزرگ دریافت می کند، سایر کمک های خارجی آمریکا فقط به جیب کسانی می رود که به وزارت خارجه آمریکا وابسته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها