شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱
«ترنم شاليزار» منتشر شد

«ترنم شاليزار»، نام رماني از راحله رضايي است كه به تازگي در قفسه كتابفروشي‌ها جاي گرفته است. نويسنده در اين رمان كه از نگاه راوي اول و سوم شخص بيان مي‌شود، استفاده از فرم را با زباني توصيفي و در بخش‌هايي شاعرانه به كار برده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، رضايي كه اين داستان را براساس يك ماجراي واقعي نوشته، قبل از نگارش كتاب با قهرمانان اصلي داستان به گفت‌و‌گوهايي مفصل نشسته است.

وي در نگارش اين داستان دو زن را براي بيان روايت انتخاب كرده كه شايد يكي از دلايل آن گفت‌و‌گوي نويسنده با قهرمانان داستان پيش از نگارش اين كتاب باشد و او براي پرداخت به برخي جزييات مستند و واقعي، اين دو زاويه نگاه را برگزيده باشد. 

رضايي در نگارش «ترنم شاليزار» به استفاده از زباني روان انديشيده و لحني گزارشي را براي بيان موقعيت‌هاي داستاني برگزيده است.  

وي در گفت‌و‌گويي كه در گذشته درباره اين كتاب با «ايبنا» داشت، گفت: هميشه زندگي واقعي افراد براي نوشتن داستان برايم جالب بوده و دوست داشتم كه آن را از زبان خودشان بشنوم و در قالب داستان روايت كنم. داستان كتاب «ترنم شاليزار» درباره زندگي واقعي زن و مردي است كه بعد از مصاحبه من براي نوشتن اين رمان، فوت كردند. زندگي اين زوج از اين حيث كه شيوه خاصي را در مواجهه با مشكلات زندگي داشتند، برايم جالب بود. به نظر من نوع برخورد آن‌ها با رنج‌ها و مشكلات واقعا تحسين برانگيز است. 

بخشي از اين كتاب اين‌گونه نوشته شده است؛ 
«ماه رفته است. سايه سنگين و بي‌حركت درختان روي آسفالت خيابان موج مي‌اندازد. صدايي خش‌دار سكوت مه‌آلود هوا را درهم مي‌شكند. «به احترام تازه در گذشته كمي سكوت كنيد لطفا». كمي آن سوتر جماعتي محترم، ‌آرام و موزون از كنار تابوت مي گذرند. مراسم تدفين و تشييع جنازه باشكوهي برگزار مي‌شود . سارا با چشماني اشك‌آلود گوشه‌اي ايستاده و گاه به گاه با ميهمانان صحبت مي‌كند...» 

رمان «ترنم شاليزار»، امسال(89)، از سوي نشر «آموت» روانه بازار كتاب شد. اين كتاب 201 صفحه‌اي با قيمت 4500 تومان ارايه مي‌شود.

رضايي، فارغ‌التحصيل رشته مامايي است. نخستين رمان او «سرو ناز» نام دارد كه در سال 78 از سوي انتشارات «پر» به چاپ رسيد. از وي همچنين نمايشنامه‌هايي در نشريات مركز بهداشت استان مازندران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط