یکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۵
ضرورت تلاش همگاني در حوزه‌اي «ميان رشته‌اي»

كتاب «ذهن، مغز و علم» نوشته «جان آر، سرل» با ترجمه و تحشيه امير ديواني، تهيه شده توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و پژوهشكده فلسفه و كلام اسلامي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.\

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، نويسنده در اين اثر تلاش كرده است با بررسي آرا و انظار و مدل‌هاي مختلفي كه براي تبيين ذهن عرضه شده، پرسش‌هاي مطرح شده در اين باره را پاسخ گويد.
 
امروزه بشر بيش از پيش در حوزه‌هاي مختلف براي حل مسائل و معضلات فلسفي و علمي خويش تلاش مي‌كند. يكي از ويژگي‌هاي تلاش‌هاي فكري بشر امروز، «ميان رشته‌اي» بودن آنهاست، به اين معنا كه حوزه‌هاي مختلف و رشته‌هاي متفاوت در تلاشند تا شايد با تشريك مساعي بتوانند بعضي از پرسش‌هاي بشر را پاسخ گويند. اگرچه توفيق عالمان و فيلسوفان در حل پرسش‌هايي كه از قديم‌الايام مطرح بوده‌اند، اندك بوده است، اما گويي انسان دوره معاصر به درستي دريافته كه با تعامل علم و فلسفه، بيشتر و بهتر مي‌تواند آفاق و انفس را مطالعه كرده، به انتظار نتايج سودمند آن بنشيند.

در سنت فلسفي مغرب زمين، به دنبال پرسشي كه دكارت در باب معرفت طرح كرد، بيش از سه قرن «معرفت‌شناسي» تبديل به محور و اساس فلسفه شد و البته همچنان به درستي مهم تلقي مي‌شود، اما در اواخر قرن 19 و اوايل قرن بيستم وضع كمي تفاوت كرد، به نحوي كه زبان و تحليل مفاهيم، محور فلسفه قرار گرفت تا اين كه در اواخر قرن بيستم فيلسوفان به اين نتيجه رسيدند كه براي حل مساله معرفت و مسائل ديگر فلسفي، بايد ذهن (Mind) و حالت‌هاي آن را تجزيه و تحليل كرد، و به اين پرسش‌ها پاسخ داد كه ذهن ما چگونه عالم خارج (فيزيكي) را مي‌نماياند؟ ذهن چگونه امري است؟ چگونه با عالم خارج پيوند برقرار مي‌كند؟ 

البته فيلسوفان همواره به مساله نفس و بدن و تبيين ماهيت هريك توجه داشته‌اند، اما اين بار ذهن و مسائل مربوط به آن محور فلسفه قرار گرفته است. به همين دليل، عده‌اي از فيلسوفان، قرن 21 را قرن «فلسفه ذهن» اعلام كرده‌اند.
 
نكته ديگري كه بايد به آن توجه كرد، اين است كه امروزه مطالعه درباره ذهن، كار فيلسوفان به تنهايي نيست، بلكه عالمان و دانشمندان حوزه‌هاي مختلف از جمله زيست‌شناسان، كارشناسان حوزه رايانه و به طور كلي دانشمندان علوم‌شناختي نيز تلاش مي‌كنند تا در باب ذهن و مسائل مربوط به آن به مطالب تازه‌اي دست يابند.

جان راجرز سرل، فيلسوف بزرگ حوزه زبان و ذهن معاصر، در كتاب حاضر تلاش كرده است تا با توجه به ميان رشته‌اي بودن مساله مورد بحث و بررسي آرا و انظار و مدل‌هاي مختلفي كه براي تبيين ذهن و مغز عرضه شده است، به تبيين مساله بپردازد و پرسش‌هاي مطرح در باب اين مساله را پاسخ گويد.

كتاب حاضر در شش فصل موضوع ذهن، مغز و علم را بررسي كرده است. «مساله ذهن و بدن، آيا كامپيوتر مي‌تواند فكر كند؟، علوم‌شناختي، ساختار علم، نگاهي به آينده علوم اجتماعي و آزادي اراده» عناوين ششگانه فصول اين اثرند.

چاپ دوم کتاب «ذهن، مغز و علم» در شمارگان 1000 نسخه، 204 صفحه و بهاي 39000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها