یکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۵
نخستين اثر عروس هلندي به فارسي نگاشته شد

مولف حوزه دامپزشكي از انتشار كتابي با عنوان «پرورش، نگهداري و بيماري عروس هلندي » خبر داد و گفت: اين كتاب نخستين اثر به زبان فارسي درباره عروس هلندي است._

دكتر احسان مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: نگهداري از پرندگان زينتي يكي از سرگرمي‌هاي مفيد و جالب بسياري از افراد جامعه است. اين پرندگان طيف وسيعي از پرندگان دست‌آموز را تشكيل مي‌دهد كه هركدام ويژگي‌هاي مخصوص به خود را دارند و در اين ميان طوطي‌سانان از توجه بيشتري برخوردارند.

وي هدف از نگارش كتاب را آشنايي خوانندگان با پرنده‌اي به نام «عروس هلندي» دانست و افزود: عروس هلندي نوعي طوطي كوچك كاكل‌دار است كه منشا آن كشور استراليا است. عروس هلندي پرنده‌اي كوچك، زيبا و دلنشين است كه قابليت تقليد صدا دارد و زيبايي دل‌انگيز اين پرنده باعث شده كه آدمي از ساليان بسيار دور به پرورش و نگهداري از اين پرنده علاقه‌مند شود. 

اين مولف حوزه دامپزشكي با اشاره به اين كه تاريخ اهلي شدن عروس هلندي چندان مشخص نيست، افزود: البته به نظر مي‌رسد كه حداقل هزار سال قبل اين پرنده براي نخستين‌ بار توسط ساكنان بومي استراليا اهلي شده و پس از مهاجرت اروپایيان به استراليا، برخي از آنان در سفرهاي خود به اروپا، اين پرنده را به كشورهاي ديگر بردند.
 
وي يادآور شد: عروس هلندي علاقه‌مندان فراواني دارد و بيشتر علاقه‌مندان اين پرنده را كودكان، زنان خانه‌دار و اشخاص تنها تشكيل مي‌دهند؛ به اين دليل كه طبيعت آرام پرنده و تقليد صداي محدود آن باعث مي‌شود تا همنشين مناسبي باشد. 

مقدس با تاكيد بر اينكه اين كتاب ابتدا به تاريخچه پرورش عروس هلندي پرداخته است،‌ افزود: مباحثي نظير خصوصيات پرورش عروس هلندي، انتخاب و خريد پرنده، هزينه نگهداري از پرنده، تقليد صدا، رفتار‌شناسي،‌ تغذيه و نژادهاي مختلف و همچنين بيماري‌هاي عروس هلندي در اين كتاب تشريح شده است. 

وي مخاطبان اين كتاب را طيف وسيعي از پرورش‌دهندگان عروس هلندي و همچنين دكتران دامپزشك‌ برشمرد و افزود: كتاب «پرورش، نگهداري و بيماري عروس هلندي» در شمارگان 2 هزار نسخه، بهاي 35 هزار ريال پاييز 89 از سوي نشر نيلوبرگ منتشر شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    درخواست خرىد کتاب عروس هلندى را دارم با تشکر
  • علیرضا ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    من عروس دارم بسیار پرنده لوسی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها