سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۹
كتاب «جولیان استالابراس» به ايران رسيد

كتاب «هنر معاصر پس از جنگ سرد» نوشته جولیان استالابراس با ترجمه بهرنگ پورحسینی منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پورحسینی درباره اين كتاب توضيح داد: هنر معاصر هنر بی‌رحمی است هم از این جهت که به گونه‌ای خشن منطق خود را و زبان خود را تحمیل می‌کند، به گونه‌ای که چندان مجالی به سانتی‌مانتالیسم هنری و بیان آزاد هنرمند نمی‌دهد و هم از این جهت که هنری است که تصاویری بی‌رحمانه و ضدانسانی را به نمایش می‌گذارد.

وي گفت: جنبه زیربنایی و پنهان این تغییرات اخیر در جهان هنر شاید همان نکته‌ای باشد که «استالابراس» در کتاب طرح کرده و آن آشکار شدن پیوند عمیق میان هنر با نئولیبرالیسم جهانی در دوران پس از جنگ سرد است. به این ترتیب تصور می‌کنم در برخورد با هنر متاخر لزوما باید ابزار انتقادی در دست داشته باشیم و نمی‌توان با نگاه خوشبینانه لیبرال خود را با توهم آزادی مطلق در هنر فریب دهیم. البته به زعم من هنر در ذات خود سیاسی است و شاید بتوان گفت از سیاست سیاسی‌تر است؛ زیرا از فاصله خود با واقعیت و البته متنیت‌ خود، آگاه است و همواره سعی کرده با اشکال و شیوه‌های گوناگون آن را به نمایش بگذارد، دگرگون کند و یا از جنبه‌هایی از امر واقعي که هنوز به حوزه سیاسی جمعی راه نیافته‌اند خبر بیاورد.

پورحسيني افزود: از حدود دهه هفتاد به بعد این خودآگاهی سیاسی هنر تشدید شد و هنرمندان با تکثری از سبک‌های هنری کوشیدند بار سیاسی خود را در سطحی موضوعی به تصویر بکشند. کتاب هنر معاصر هم می‌کوشد گوشه‌ای از این وجوه سیاسی و اقتصادي هنر پس از جنگ سرد را نمایان کند.

مترجم در مقدمه مفصلي كه بر اين كتاب نوشته توضيح مي‌دهد کتاب هنر معاصر از مجموعه کتاب‌های انتشارات آکسفورد است که تاکنون مجلداتی از آنها در حوزه‌های فلسفه، نظریه ادبی و نظریه سیاسی به فارسی ترجمه شده‌اند. ولی آنگونه که از این عناوین برمی‌آید این کتاب به راستی یک درآمد مختصر و مقدماتی برای آشنایی با موضوعی کلی چون هنر معاصر نیست، همچنانکه دیگر کتاب‌های این مجموعه هم لزوما اینگونه نیستند. نگاه نویسنده و سنخ تحلیل او بر توضیح سر راست و ابتدایی موضوع می‌چربد. تمرکز بحث کتاب همانگونه که نویسنده اشاره کرده بر هنر از سال 1989 است، آن هم عمدتا از زاویه تحلیل سیاسی و اقتصادی.

به اعتقاد وي این کتاب گامی است ابتدایی برای تخصصی‌تر شدن نقد هنری و گذر از نگاه تاریخ هنری صرف؛ و می‌تواند در میان آثار ترجمه شده پیرامون هنر معاصر گشایشی باشد برای تحلیل هنر در تعامل با مسایل سیاسی و اقتصادی. هر چند دغدغه کتاب صرفا ارایه شرحی مبتنی بر الگوی کلاسیک تاریخ هنر نیست ولی اشارات فراوانش به چیدمان، عکاسی، نقاشی، ویدیو، هنر اجرا ، مجسمه‌سازی و اشکال هنر گوناگون در سطح جهان، بی‌ینال، نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و گالری‌های مطرح تصویر گویایی از تاریخ هنر پس از سال 1989 تا زمان حال ترسیم می‌کند، علاوه بر اینکه وارد دیالوگی جذاب با منتقدان هنری معاصر می‌شود.

استالابراس در این کتاب علاوه بر طیف مسایل سیاسی و اقتصادی که پیرامون وضعیت متاخر هنر غربی مطرح کرده، بخش‌هایی را هم به بحث درباره هنر کوبا، چین، هنر روسیه و کشورهای اسکاندیناوی اختصاص داده ولی درباره وضعیت چالش‌انگیز جهان هنر کشورهای خاورمیانه‌ای سخنی نگفته است.

كتاب «هنر معاصر پس از جنگ سرد» نوشته جولیان استالابراس با ترجمه بهرنگ پورحسینی در شمارگان 1200 نسخه و با قیمت 2500 تومان از سوي نشر چشمه منتشر شده است.

اين كتاب شامل شش فصل «منطقه آزاد؟»، «نظم نوین جهانی»، «فرهنگ مصرفی»، «کاربردها و هزینه‌های هنر»، «قاعده‌های هنر کنونی» و «تناقض‌ها» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها