چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰
«عرفان و تصوف» در ايران منتشر شد

كتاب «عرفان و تصوف» از مجموعه كتاب‌هاي دانستني‌ها، اثر رضا تابش از سوي دفتر مطالعات فرهنگي و برنامه‌ريزي اجتماعي منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، عرفان و تصوف یکی از بنیان‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی است و آشنایی با آراي و افکار لطیف صوفیه، عارفان و شرح احوال و مقامات آنان که داعیان عشق به خدا و محبت به انسان و انسانیت‌اند، آرام‌بخش دل و روان مخاطب است.

در این کتاب سعی بر آن است كه مبحث عرفان و تصوف به طور عام و عرفان و تصوف ایرانی به صورت خاص معرفي و بررسی شود. بنابراين، در فصل نخست، واژگان عرفان و تصوف تعریف و خاستگاه این دو واژه و مسايل پیرامون آن‌ها از نظر تاریخی بررسي شده‌اند. به همین دليل برخی از شرایط اجتماعی و فرهنگی مؤثر در شکل‌گیری عرفان و تصوف نیز مورد واکاوی قرار گرفته‌اند. 

در فصل دوم که در اصل تالي و مکمل فصل نخست است، براي معرفی و شناخت بيشتر حوزه‌ عرفان و تصوف، زبان این مکتب بررسي و اصطلاحات، مقامات و احوالات پرکاربرد در اين حوزه بیان و تعریف شده است. ضرورت این فصل ناشی از لزوم شناخت تعابير و دقايقي است که عارفان و صوفیان برای برخی از کلمات و اصطلاحات که بیشتر جنبه‌ رمزی و تمثیلی دارند، به كار مي‌برند. 

در فصل سوم که بخش محوری کتاب و از ديگر بخش‌ها مفصل‌تر است، به سیر و شیوه‌ حیات عرفان و تصوف در جهان اسلام و ایران پرداخته شده است. در این فصل دیدگاه‌های گوناگون درباره‌ ماهیت عرفان و تصوف اسلامی- ایرانی بیان و سپس تحولات اين حوزه طی سده‌هاي مختلف بررسي شده است و در انتهای فصل، فرقه‌ها و نحله‌های مختلف عرفان و تصوف که بيشتر آن‌ها در ایران شکل گرفته یا رواج یافته‌اند‌، معرفی شده‌اند. 

در فصل چهارم خواننده به طور مختصر با عارفان سرشناس ایرانی و رگه‌هایی از آرا و اندیشه‌های آنها آشنا مي‌شود. فصل پنجم نیز مختص به معرفی برخی از مکاتب عرفانی غیر اسلامی- ایرانی است که البته مشابهت‌هایی با عرفان و تصوف اسلامی- ایرانی دارند. 

در فصل پایانی با عنوان «نقد عرفان و تصوف» سعی شده ويژگي‌هاي مثبت و منفی عرفان و تصوف که از سوي عرفان‌پژوهان و صاحب‌نظران این حوزه مطرح شده‌اند، بدون هیچ‌گونه نگاه جانبدارانه‌اي نقل شود. 

«عرفان و تصوف» به قلم رضا تابش از سوي دفتر مطالعات فرهنگي و برنامه‌ريزي اجتماعي منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها