شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
پاسخ فرهنگستان علوم به سوالات توسعه اقتصادی ريیس جمهور

کتاب «پاسخی به پرسش‌های ریاست محترم جمهور از نخبگان حوزه و دانشگاه» نوشته سید محمدمهدی میرباقری، ريیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم و عباس معلمی، از سوی موسسه فرهنگی فجر ولایت منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم، دکتر احمدی نژاد، ریاست جمهور کشور، دو سال پیش در نامه‌ای به متخصصان و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی، پرسش‌های پانزده‌گانه مهمی مطرح کرد و همگان را به هم‌اندیشی و تلاش در راه طرح‌ریزی مبانی عملی و نظری اجتماعی سالم، پویا و پایدار فرا خواند. 

نویسندگان اين کتاب با نگاهی به پرسش‌های ریاست جمهوری، آنها را به سه دسته مجزا تفکیک کردند. دسته نخست، پرسشي است که به بحث ذاتی یا تبعی بودن عدالت مرتبط می‌شود و در دسته دوم، سیزده پرسش جاي دارند که همگی به نحوی به مبانی عملی و نظری اقتصاد مرتبط می‌شوند. در بخش سوم نيز از چگونگی تقویت نقش نظریه‌پردازی بومی، فرهنگ‌سازی و رفتارسازی دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های اقتصاد و مدیریت کشور سوال می‌شود. کتاب حاضر پاسخی اجمالی به پرسش‌های طرح شده به شمار مي‌آيد.
 
نخستين بخش از بخش‌هاي سه‌گانه اين نوشتار «عدالت اسلامی و توسعه اسلامی» نام دارد که به تعریف عدالت، عدالت اسلامی تابع توسعه اسلامی، نظام عدالت اسلامی و فرآیند شکل‌گیری عدالت اسلامی اختصاص دارد. در بخش دوم كه «اقتصاد، نظام سرمایه داری و نظام اسلامی» نام دارد، به بررسی تئوریک نظام اقتصادی متداول و تحلیل ابعاد بحران مالی غرب توجه شده است. «نظریه‌پردازی بومی» عنوان بخش سوم کتاب است که به ضرورت، سطوح، سازمان و راهکار نظریه‌پردازی بومی در کشور توجه دارد. 

این کتاب در نگاه نخست به تحلیل رابطه عدالت اسلامی و توسعه اسلامی توجه دارد و نگاهی جديد در حوزه رابطه عدالت و توسعه را مطرح می‌كند. در بخش دوم، ضمن نقد نظام سرمایه‌داری و ارايه چند راهکار، پاسخی اجمالی به پرسش‌های اقتصادی ريیس جمهور داده مي‌شود و در بخش سوم خلأها و کمبودهای این مقولات پرداخته و چگونگی رفع آنها در پروژه نهضت نرم‌افزاری و رسیدن به الگوهای اثباتی و کاربردی طرح شده‌اند. این کتاب را می‌توان پاسخ فرهنگستان علوم اسلامی قم به سوالات ريیس جمهور در باب توسعه اقتصادی کشور قلمداد کرد. 

حسن نوروزی تنظیم و ویرایش و حسین فقیهی، طراحی جلد این کتاب را بر عهده داشته‌اند.
 
کتاب «پاسخی به پرسش‌های ریاست محترم جمهور از نخبگان حوزه و دانشگاه» در شمارگان3000 نسخه، 106 صفحه و بهاي 18000 تومان از سوی موسسه فرهنگی فجر ولایت قم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها