یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
«از شهر خدا تا شهر انسان» محمد دهقاني در يك اثر پژوهشي

«از شهر خدا تا شهر انسان»(نقد و بررسي ادبيات كلاسيك)، نام اثري پژوهشي در حوزه نقد ادبي از محمد دهقاني است كه به تازگي به چاپ رسيده است. به گفته دهقاني اين كتاب مجموعه مقالات ادبي در حوزه نقد ادبيات سنتي و معاصر ايران است كه در مناسبت‌هاي مختلف به نگارش درآمده‌ و در اين كتاب تدوين منسجمي يافته‌اند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دهقاني درباره اين اثر پژوهشي توضيح داد: مقالات اين كتاب به صورت پژوهشي واحد نوشته نشده‌اند؛ بلكه اين مطالب در مناسبت‌هاي مختلف و با موضوعاتي در حوزه متون ادبي سنتي و مدرن و نيز سير تحول ادبيات كلاسيك و نو در ايران به نگارش درآمده‌اند و در اين كتاب با تدويني منسجم دسته‌بندي و منتشر شده‌اند.

وي در بخشي از پيشگفتار اين كتاب اين‌گونه نوشته است:

«نام اين كتاب گوياي فاصله‌اي است كه ادبيات كلاسيك فارسي را از ادبيات مدرن يا به اصطلاح معاصر جدا كرده است. نگرش شاعران و نويسندگان كهن ما به انسان و جهان عمدتا نگرشي الاهي بوده است؛ از نگاه آنها تنها در سايه خداست كه انسان پديدار مي‌شود و معنا مي‌يابد. اما مركز ثقل ادبيات معاصر، خود انسان و مسايل آني و عيني اوست. شهر خدا به جهان آسماني يا آرماني ادبيات كهن و شهر انسان به دنياي ادبيات معاصر اشاره دارد. اين را هم گفته باشم كه ادبيات در نهايت آرمان شهري دوردست است كه هيچ كس ساكن  آن نخواهد شد. اما آرزوي رسيدن به اين آرمانشهر مي‌تواند به زندگي ما معنا و سامان دهد...» 

«نگاهي به تاريخ ادبي ايران»، «داد و بيداد مرگ»، «زبان قدرت در تاريخ بيهقي»، «اتوپياي غزالي» و... نام برخي مطالب اولين فصل اين كتاب است. 

در بخش دوم اين كتاب مقالاتي با نام‌هاي «شعري كه زندگي نيست»، «انوري و آلن‌پو»، «غراب منوچهري و كلاغ آلن‌پو» و نيكوس كازانتزاكيس»، «طرفه بن العبد»، و «زبان فارسي در كوه سينا» منتشر شده است. 

بخش سوم و چهارم اين اثر پژوهشي به بررسي بخشي از سير تطور داستان‌نويسي و ادبيات معاصر در ايران اختصاص دارد كه با نقد برخي آثار نويسندگان و شاعران اين دوران همراه است. 

«بزرگترين داستان‌نويسان ايران در قرن بيستم»، «روايت و ارتباط آن با رمان‌نويسي زنان در ايران»، «اسطوره يا رمان»؟ «بازي‌هاي سه‌گانه»، «خودشيفتگي اروپا در تصوير دوريان‌گري» و..از مقالات بخش سوم اين كتاب به شمار مي‌آيند. 

«رابطه هنر و امنيت در تاريخ ادبيات»، «‌دفاع از سنت»، «چرا ادبيات معاصر ما جهاني نمي‌شود» و «ضعف تحقيقات ادبي! چرا؟» نيز از مطالب فصل چهارم اين كتابند.
 
كتاب «از شهر خدا تا شهر انسان»(در نقد و بررسي ادبيات كلاسيك و معاصر)، نوشته محمد دهقاني، پاييز امسال(89)، از سوي انتشارات مرواريد روانه بازار كتاب شد. اين كتاب 189 صفحه‌اي با قيمت 5300 تومان ارايه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط