چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۵
نویسنده مشهور هندی تاریخ آسيای مرکزی را مکتوب کرد

«دیلیپ هیرو» نویسنده، نمایشنامه‌نویس، تاریخ نگار و روزنامه نگار مشهور هندی در کتابی جدید تاریخ سیاسی و فرهنگی منطقه آسیای مرکزی را همراه ایران و ترکیه به تصویر کشید./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) به نقل از سایت هندی بیزینس، دیلیپ هیرو کتاب جدید خود را با عنوان « درون آسیای مرکزی: تاریخ سیاسی و فرهنگی ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه و ایران» منتشر کرده و سعی دارد بین مسایل تاریخی و جدید این منطقه پیوند برقرار کند.

هیرو که حدود نیم قرن در زمينه مسایل خاورمیانه، اسلام و آسیای مرکزی مطالعه و کتاب‌های مختلفی در این حوزه نوشته، در کتاب خود از مسایل فرهنگی مانند میهمان‌نوازی ترک‌ها و افغان‌ها گرفته تا مسایل مذهبی مانند روند تحول اسلام و رابطه آن با دولت و موضوعات سیاسی مانند تاثیر گورباچف و تفکرات او بر تحولات منطقه را بررسی کرده است.

آنچه کتاب هیرو را بیشتر جذاب کرده، توانایی او برای مرتبط کردن هر یک از تحولات کنونی منطقه به تاریخ و میراث صد ساله آن است. به طور مثال، او به خوانندگان می‌گوید که اثر حماسی «حماسه ماناس» با حدود 500 هزار بیت شعر به عنوان تنها اثر ادبی شفاهی که از 9 قرن پیش به جای مانده، به لحاظ حجمی چیزی حدود دو و نیم برابر اثر حماسی باستانی هند موسوم به «ماهابهاراتا» است و به این ترتیب او سعی دارد نشان دهد که چرا دولت قرقیزستان در آگوست سال 1995 به مناسبت هزارمین سالگرد ماناس، جشنواره بین المللی «هزاره ماناس» را با هزینه‌ای 5 میلیون دلاری برگزار کرد.

هیرو در این کتاب 448 صفحه‌ای همچنین سعی کرده روند خروج کشورهای منطقه از زیر تسلط شوروی را تشریح کرده و موقعیت تجاری و اقتصادی رو به رشد منطقه را برای خوانندگان به تصویر بکشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها