شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۲
زندگي رهبر مائوييست‌هاي هند از ديدگاه اقتصاددان برجسته هندی

اقتصاددان برجسته هندی مقالات و اندیشه های «آزاد الیاس چروکوری راجکاپور»اقتصاددان و عضو برجسته کمیته مرکزی مائویيست‌های هند را در قالب یک کتاب منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اکسپرس باز، امیت بهادوری در این کتاب که آن را با عنوان «مائویيست‌های هند» منتشر کرده، نوشته‌ها و مصاحبه های آزاد الیاس چروکوری راجکاپو معروف به «آزاد» را منتشر کرده است. او معتقد است این رهبر مائویيست ، یک انسان حامی دموکراسی بود که برای رویکرد توسعه جایگزین تلاش و تنها در راه خواسته‌های مردم مبارزه می کرد.

به گفته بهادری ، «آزاد» در کتابهایش فقط از رویکردهای مائويیستی حمایت نمی کرد بلکه حامی دموکراسی واقعی بود. او در چرخه خشونت در هند، معتقد بود که خشونت را دولت به وجود می‌آود و خود نیز به آن پایان می‌دهد. آزاد در کتابش از مدل توسعه جایگزینی صحبت می‌کرد که مشوق توسعه بازار داخلی در هند بود و یک اندیشمند اصیل محسوب می شد.

پروفسور قانتا چاکاپانی در تشریح کتاب بهادری ، آن را شرح تحولات اجتماعی وسیاسی کنونی هند دانسته که به خوبی از فلسفه مائويیسم دفاع کرده است. به عقیده او، افراد بعد از خواندن کتاب «مائويیست های هند» می‌توانند درک کنند که مائويیست ها حامی مردم ضعیف بوده‌اند. پرفسور آر.اس رائو از جمله کسانی که به مائويیست های تعلق خاطر دارد معتقد است که بر خلاف تصور دولت، مائويیستها جوانان را گمراه نمی کنند بلکه آنها جزو روشنفکران هستند.

گفتنی است آزاد الیاس چروکوری راجکاپو روز دوم جولای 2010 در منطقه حیدر آباد توسط پلیس هند کشته شد. اگرچه دولت هند کشته شدن او را تصادفی دانسته ولی حامیان او معتقدند که دولت هند برای خاموش کردن صدای انقلاب مائويیستي هند او را به قتل رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها