دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۴
كياني: آثار مكتوب آموزشي بايد به حفظ و اشاعه موسيقي كمک كنند

مجيد كياني، پژوهشگر موسيقي و نوازنده موسيقي سنتي و مقامي با بيان اينكه كتاب آموزشي بايد به حفظ و اشاعه موسيقي كمك كند، افزود: ضروري است آنچه را به ما آموخته‌اند در زمينه‌هاي مختلف نوازندگي و پژوهش به هنرجويان آموزش دهيم؛ نه قطعاتي كه خودمان درست كرده‌ايم.

كياني به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در زمينه آثار آموزشي حوزه موسيقي چند نوع كتاب منتشر شده است؛ تعدادي از كتاب‌هاي آموزشي به دليل مطالب مفيدي كه ارايه مي‌كنند هميشه با استقبال خوبي روبرو مي‌شوند و بارها تجديد چاپ شده‌اند. آثاري نيز درباره رديف و قطعات موسيقي نوشته شده كه به دليل جنبه آموزشي بارها تجديد چاپ شده است. تعدادي اثر نيز در اين زمينه ترجمه شده كه مطلب جديدي در اختيار مخاطب نمي‌گذارد و قابل بررسي نيست.

وي با بيان اينكه تنوع كتاب‌هاي آموزشي در حوزه موسيقي اگر تعريف شده باشد بسيار عالي است، افزود: به عنوان نمونه در شرق مكاتب مختلفي براي شيوه سنتورنوازي داريم؛ اگر مطالب اين متون تعيين شده باشد عالي است و هيچ‌گونه بدآموزي ندارد چون تنوع موجب شكوفايي مي‌شود؛ ولي در حال حاضر تنوع‌ها براساس موضوع تعريف شده نيست و حالت خوبي ندارند.

كياني با بيان اينكه كتاب آموزشي بايد به حفظ و اشاعه موسيقي كمك كند، توضيح داد: ضروري است آنچه را كه به ما ياد داده‌اند و به ما آموخته‌اند در زمينه‌هاي مختلف نوازندگي، آهنگسازي و پژوهش به هنرجويان آموزش دهيم نه قطعاتي كه خودمان درست كرده‌ايم. چون اصول اوليه و پايه موسيقي كه همان رديف‌هاي معتبر چون صبا و معروفي است، رديف‌هاي شناخته و معتبري‌اند كه در گذشته آموزش داده مي‌شد و بايد در اختيار هنرجو و شاگرد گذاشت تا به نتيجه مطلوب رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط