دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۳
شكايت پلیس امنیتی دوران آپارتاید از کتاب ماندلا

یک پلیس امنیتی دوران آپارتاید با ناشر کتاب جدید نلسون ماندلا رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی وارد دعوا و کشمکش شده و می‌گوید علیه ناشر شکایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ویکند پست، دانلد کارد که مدتی هم شهردار لندن بوده اعلام کرده که در کتاب جدید ماندلا که با عنوان «گفت و گوهایی با خودم» منتشر شده، از وی به عنوان دزد یاد شده و برای جلوگیری از توزیع بیشتر این کتاب، علیه آن اقدام قانونی انجام خواهد داد.

کتاب نلسون ماندلا، مجموعه دست نوشته هایی است که او در طول زندانی بودنش در رابین ایسلند نوشته است.ناشر کتاب ماندلا در مقدمه آن نوشته است که کارد 88 ساله از پس دادن این دست نوشته ها به ماندلا اجتناب کرده است.کارد در زمان دادگاهی شدن ماندلا، علیه او شهادت داده بود ولی اکنون می‌گوید که ماندلا پدر ملت آفریقای جنوبی است. کارد همچنین به ویکند پست گفته تصویری که در کتاب ماندلا از او ترسیم شده، باعث شده افرادی ناشناس او را تلفنی تهدید کنند.

دانلد کارد یک بار دیگر هم در سال 2004 خبرساز شده بود، زمانی که او دو دست نوشته از یادداشت های ماندلا را به او بازگرداند.این دو دست نوشته شامل 79 نامه‌ای بود که ماندلا بین سال های 1969 تا 1971 در رابین ایسلند نوشته بود. ماندلا این نامه ها را به وینی ماندلا همسر سابقش، فرزندانش و فاطمه میر و برخی افراد دیگر نوشته بود. 

کارد می گوید زندانبانان این نامه ها را در سال 1971، یعنی مدتی بعد از اینکه او از سمت خود به عنوان کار آگاه پلیس استعفا کرد، برای او فرستاده اند، او نیز به مدت 34 سال این نامه ها را نگه داشته بود و بعد آنها را به ماندلا تحویل داد.

اکنون ناشر کتاب یعنی بنیاد ماندلا در کتاب جدیدی که محتوای آن دست نوشته های ماندلا است، در توصیف نامه ها این طور نوشته است: «(این نامه ها) در سال 1971 توسط مسئولین (وقت) از سلول ماندلا دزدیده شده بود و یک پلیس امنیتی سابق آنها را در سال 2004 به او بازگرداند.» کارد با اشاره به همین جمله می گوید: من وقتی اولین بار این جمله را خواندم با آن مشکلی نداشتم ولی حالا احساس می‌کنم خوانندگان مرا با دزدان اشاره شده در آن مرتبط می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها