یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰

«هری مولیش» نویسنده هلندی كه رمان موفق «کشف آسمان» را در كارنامه‌اش دارد، شب گذشته 30 اکتبر (8 آبان) در 83 سالگی در منزل خود واقع در شهر آمستردام بر اثر بیماری سرطان درگذشت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، وی که متولد سال 1927 در شهر «هارلم» بود، در جامعه بین المللی بسیار موفق و مورد احترام بود و سالیان متمادی به عنوان نویسنده شایسته برای جایزه نوبل ادبی به شمار می رفت. آثار او در کشور آلمان نیز طیف وسیعی از خوانندگان را به خود اختصاص داده بود. او و «ژرارد روه» و «ویلم فردریک هرمنز» دو نویسنده فقید هلندی، به عنوان سه نویسنده بزرگ کشور هلند به شمار می رفتتند. 

«مولیش» نخستین رمان خود را زمانی منتشر کرد که تنها 24 سال داشت.او در سال 1983 با رمان «ترور» منتشره به سال 1982 و با موضوع مقاومت دربرابر اشغالگری آلمان در هلند ،در سطح بین المللی به موفقیت رسید. در جریان یک نظر سنجی که سه سال پیش در میان کتابخوانان هلندی انجام شد، رمان فلسفی، علمی و اجتماعی «کشف آسمان» این نویسنده كه در سال 1992 منتشر شده بود، به عنوان بهترین رمان کشور هلند براي تمام دوران‌ انتخاب شد. ترجمه آلمانی این رمان سرشار از تخیل و هیجان انگیز نیزبرای ماه های متوالی در لیست پرفروش ترین ها قرار داشت. 

آثار گسترده «مولیش» مشتمل بر رمان ها، داستان ها، مقالات ، نمایشنامه ها، متن های اپرا و دیوان های شعر ،در سراسر جهان خوانندگانی را به خود اختصاص داده است. برخی از کتاب های وی به بیش از 30 زبان ترجمه شده اند. آثار این نویسنده به شدت از خاطرات او از حکومت نازی‌ها و جنگ دوم جهانی تاثیر گرفته است. وی در سال 1961 به عنوان گزارشگر سیاسی جریان محاکمه «آدولف آیشمان»، از اصلی‌ترین سازماندهندگان اخراج یهودیان در زمان دیکتاتوري نازی، تحسین شد. 

«موليش» به عنوان نویسنده همواره از طریق مناسبات خانوادگی به تضادهای درونی به وجود آمده می‌پرداخت. پدر او افسر و بانکداري بود که از مناطق غربی چکسلواكی موسوم به «سودتن لند» مهاجرت کرده بود و در هلند با نازی ها همدستی می‌کرد. 

«مولیش» در سال 2002 برای کمک های ادبی اش در راستای آشتی میان دو کشور آلمان و هلند با صلیب شایستگی جمهوری فدرال آلمان مورد تقدیر قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها