چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
بررسي ازدواج از منظر عقل و شرع

كتاب «گلبرگ زندگي(مجموعه گفت‌وگوي تلويزيوني ازدواج در شبكه سه سيما)» تاليف حسين دهنوي از سوي انتشارات خادم‌الرضا(عليه‌السلام) به چاپ چهل و يكم رسيد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر مساله ازدواج را كه در متون ديني مهمترين بنيان زندگاني است، در قالب پرسش و پاسخ براي آشنايي جوانان تهيه و ارايه كرده است.

ازدواج، مهم‌ترين رخداد زندگي ماست كه اگر در آن بي‌دقتي كنيم، شتابزده عمل كنيم و اجازه دهيم احساسمان بر عقل سوار شود و انتخابمان در پرتو انديشه نباشد، ضرر خواهيم كرد؛ پس بياييد عاقلانه ازدواج و عاشقانه زندگي كنيم.

در اين كتاب در جواب پرسش فوايد ازدواج نوشته شده است: «ازدواج، تنها براي ارضاي غرايز جنسي و بقاي نسل نيست؛ بلكه فوايد متعدد ديگري نيز دارد:
1. حفظ دين: ازدواج، انسان را از آلودگي‌ها دور مي‌كند و مي‌تواند نيمي از دين شخص را حفظ كند.
2. افزايش ايمان: كسي كه ازدواج كند، افزون بر حفظ دين مي‌تواند ايمان خود را نيز فزوني بخشد. بر اساس فرموده‌اي از رسول خدا(ص) فرد متاهل، خدا را پاك و پاكيزه ملاقات مي‌كند.
امام صادق(ع) فرمود: «دو ركعت نماز متاهل، از هفتاد ركعت نماز مجرد بهتر است». بر اساس سخني از امام باقر(ع) نيز: «دو ركعت نماز متاهل، از روزه‌داري و شب‌زنده‌داري مجرد، پربهاتر است.»
3. كسب آرامش: متاهل، آرامش بيشتري از مجرد دارد و دليل آن افزون بر آرامشي كه از همسر خود مي‌گيرد (لتسكنوا اليها)، يافتن فاميل جديد و احساس پشتوانه بيشتر است. امام رضا(ع) فرمود: «اگر درباره ازدواج، دستوري از خداوند و پيامبر(ص) هم صادر نشده بود؛ فايده‌هايي همچون نزديكي خويشان و پيوند با بيگانگان كافي بود كه خردمند موفق و هدفمند را به ازدواج ترغيب كند.»
4. تكريم شخصيت: در جامعه، شخصيت متاهل بيشتر از مجرد گرامي داشته مي‌شود.
5. كسب اعتبار در جامعه: اعتباري كه مردم براي شخص متاهل قائل مي‌شوند، به اندازه مجرد نيست.
6. ايجاد امنيت رواني: امنيت رواني به ويژه در دختران، از فوايد مهم ازدواج است.
7. احساس مسووليت بيشتر: وقتي پاي فرد ديگري در زندگي انسان باشد، احساس مسووليت او افزون‌تر مي‌شود.
8. به كارگيري استعدادهاي نهفته: انسان متاهل براي خوشبخت كردن همسر و فرزندان خود بيشتر مي‌كوشد و استعدادهاي نهفته خود را شكوفاتر مي‌سازد.
9. ارضاي حس محبت كردن و محبت شدن: انسان به طور غريزي دوست دارد به ديگران محبت كند و مورد محبت قرار گيرد كه همسر، گزينه مناسبي براي ارضاي اين غريزه است.
10. مزاياي شغلي بهتر: با توجه به اعتماد افزون‌تري كه جامعه به فرد متاهل دارد، استقبال بيشتري براي استخدام و به كارگيري او خواهد داشت.

چاپ چهل و يكم كتاب «گلبرگ زندگي(مجموعه گفت‌وگوي تلويزيوني ازدواج در شبكه سه سيما)» در شمارگان 2500 نسخه، 239 صفحه و بهاي 33000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط