دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۱
جاويد: چاپ متون آموزش موسیقی به آموزش ساز محدود مي‌شود

هوشنگ جاويد، نويسنده و پژوهشگر موسيقي، معتقد است در حال حاضر چاپ و انتشار كتاب‌هاي آموزش موسيقي محدود به آموزش سازها است كه به طور انبوه هم چاپ مي‌شوند ولي از كيفيت لازم برخوردار نيستند.\

جاويد به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: كتاب‌هاي آموزشي حوزه موسيقي وضعيت وخيمي دارد و افرادي كه اين آثار را مي‌نويسند كمتر با ادبيات نوشتاري آشنايند و بيشتر ادبيات علمي را مي‌دانند.

وي ادامه داد: بسياري از اين كتاب‌ها رواني انتقال موضوع را ندارند و به لحاظ آموزش اوليه، فلسفه موسيقايي و به جهت نت‌نويسي و روايت دستگاهي كه مي‌خواهند بيان كنند دچار اشكالات زيادي‌اند.

جاويد با بيان اينكه يك ساز با روايت‌هاي مختلف در قالب كتاب آموزشي منتشر مي‌شود، اظهار داشت:‌ به عنوان نمونه اگر درباره ساز سنتور پنج كتاب نوشته شده با پنج روايت‌ مختلف در اين متون روبرويم. برخي آثار هم از روی هم كپي شده‌اند. افرادي نكاتي را در متون آموزشي عنوان مي‌كنند كه رسمي و متداول نيست؛ ولي مولف معتقد است نمونه‌اي خاص را ايجاد كرده‌ است.

وي گفت: در حال حاضر چاپ و انتشار كتاب‌هاي آموزش موسيقي محدود به آمورش سازها است كه به طور انبوه هم چاپ مي‌شود؛ ولي از كيفيت لازم برخوردار نيست و بازدهي خوبي براي هنرآموزي ندارد.

جاويد معتقد است: براي چاپ كتاب آموزشي در حوزه موسيقي نياز به تشكيل شوراي تخصصي است كه از طريق آن شورا كتاب آموزشي با نظارت و دقت كامل به بازار عرضه شود؛ و مانند كتاب‌هاي آموزش و پرورش در مطالب تجديد نظر شود.

وي افزود: بيشتر ناشران كتاب‌هاي آموزشي حوزه موسيقي در ايران هيچ شناختي نسبت به مسايل آموزش ندارند و فقط به صرف فروش اين متون را منتشر مي‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط