شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۵
افروغ، نسبي‌گرايي راديكال را به نقد ‌كشيد

چاپ دوم كتاب «روش در علوم اجتماعي» اثر «آندرو ساير» با ترجمه عماد افروغ توسط پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي منتشر و رورانه بازار نشر شد.\

عماد افروغ با اعلام اين خبر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: كتاب «روش در علوم اجتماعي» رويكردي رئاليستي دارد كه بر پايه نحله شناخت‌شناسي رئاليسم انتقادي نوشته شده و به عنوان نحله‌اي نوظهور در برابر عيني‌گرايي خام مي‌ايستد و نسبي‌گرايي راديكال را به نقد مي‌كشد. 

افروغ افزود: نحله روش‌شناسي رئاليسم انتقادي امروزه به يك مكتب قدر تبديل شده است كه تنها به دغدغه‌هاي فلسفي بسنده نمي‌كند، بلكه مي‌كوشد نقدها و تكنيك‌هاي تحقيقاتي را در كنار ديدگاه‌هاي خود عرضه كند.

وي با اشاره به كاركرد اين اثر در تحليل مباحث اجتماعي گفت: كتاب «روش در علوم اجتماعي» معرف ديدگاهي است كه بر اساس آن مي‌توان موضوعات مختلف را تحليل كرد. به عنوان نمونه، در كتاب «انقلاب اسلامي و مباني ساز توليد آن» كه در سال 86 به نگارش در آوردم، مباني بازسازي توليد انقلاب اسلامي را با استفاده از اين روش‌شناسي بررسي و بين عامل علي و عامل اعدادي ظهور انقلابي تفاوت قائل شدم و به دنبال عامل علي در پيدايش انقلاب به مرحله نخست برگشتم و بعد به عوامل بيروني مشروط و اقتضاي انقلاب اسلامي توجه كردم و عامل علي انقلاب اسلامي را در نگرش كل‌گرايي توحيدي صدراي امام خميني (ره) ‌جست‌وجو و پيدا كردم و بعد عوامل اعدادي به انقلاب ديگري را برشمردم.

وي ادامه داد: بر اساس اين ديدگاه هر حادثه‌اي طبيعي يا اجتماعي معلول دو دسته عامل است كه نخست شامل روابط علمي و ضروري و دوم ارتباط اعداي و مشروط مي‌شود و هر موضوعي قابليت تبديل شدن به يك حادثه را دارد، حتي اگر حادثه خودش را خلق و به وجود نياورد، دليلي بر نيستي‌اش نخواهد بود.

افروغ با اشاره به مباحث ديگر كتاب افزود: موضوع ديگري كه در اين كتاب مطرح است، نسبت اشكال اجتماعي و اشكال فضايي است كه در تحليل و تاليف كتاب «فضا و نابرابري‌هاي اجتماعي» از ديدگاه رئاليسم انتقادي بهره جسته‌ام.

وي درباره تغييرات اين اثر در چاپ دوم ياد‌آور شد: اين كتاب جاي خود را در مباحث شناخت‌شناسي كشور باز كرده و با برخي اصلاحات ويرايشي منتشر شده است كه مي‌تواند مورد استفاده استادان و دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتري‌ قرار بگيرد. 

كتاب «روش در علوم اجتماعي» اثر «آندرو ساير» با ترجمه «عماد افروغ» در 400 صفحه به قيمت 50000ريال منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها