سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷
«تبهكاران اقتصادي» به بازار كتاب آمدند

دو استاد دانشگاه پرينستون در كتاب «تبهكاران اقتصادي» اين سوال را پاسخ مي‌دهند كه چرا برخي كشورها به رشد چشم‌گير اقتصادي رسيدند، در حالي كه ساير كشورها درجا زدند يا عقب‌گرد كردند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مدير مسوول انتشارات نگاه معاصر از توزيع اين كتاب در هفته جاري خبر داد.

اكبر قنبري گفت: فساد، خشونت و فقر ملت‌ها، عنوان فرعي اين كتاب است كه نويسندگان آن مي‌كوشند به اين پرسش پاسخ دهند كه چرا طي چهار دهه اخير برخي كشورها گام‌هاي بلندي در مسير رشد اقتصادي برداشته و به موقعيت‌هاي چشم‌گيري رسيده‌اند، در حالي كه بسياري از كشورها در وضعيت سابق‌شان درجا زده‌اند و شرايط زندگي مردم آن تغيير چنداني نكرده است.

قنبري توضيح داد: عنوان انگيسي اين كتاب «گانگسترهاي اقتصادي» است. نويسندگان اين اثر رانت‌خواري و قاچاق در سطح جهاني و گسترده را از عوامل مهم تبعيض‌هاي توسعه‌اي كشورها مي‌دانند و اين پديده منفي اقتصادي را به صورت علمي تحليل مي‌كنند. شايد براي نخستين بار باشد كه اين پديده به صورت علمي و آكادميك تحليل مي‌شود.

وي به يكي از بخش‌هاي اين اثر اشاره كرد و گفت: در يكي از فصول اين كتاب نويسندگان با استفاده از ابزار و روش تحليل علم اقتصاد و به شيوه‌اي خلاقانه ارزش پولي برقراري ارتباط با خانواده رييس جمهور سابق اندونزي را محاسبه مي‌كنند و به اين پرسش پاسخ مي‌دهند كه پسر رييس جمهور بودن چقدر مي‌ارزد؟ 

وي افزود: اين كتاب توسط دو استاد دانشگاه پرينستون به نام‌هاي «ريموند تيسمن» و «ادوارد ميگل» به رشته تحرير درآمده است. آنان زباني ساده را براي كتابشان برگزيده‌اند. 

به گفته وي، فرخ قبادي، مترجم اين كتاب از دانش‌آموختگان اقتصاد و تحليل‌گر اقتصادي است.

اين كتاب كه در سال 2008 منتشر شد، طي يك سال به زبان‌هاي مختلفي نظير چيني، آلماني و پرتغالي ترجمه شد و نسخه‌هايي نيز به زبان‌هاي هلندي،‌ كره‌اي، اسپانيايي و تايلندي در دست ترجمه است.

قنبري خاطرنشان كرد: ادوارد ميگل، يكي از نويسندگان اين كتاب، مقدمه‌اي بر نسخه فارسي آن نوشته است.

كتاب «تبهكاران اقتصادي» در 287 صفحه و بهاي 60000 از سوي انتشارات نگاه معاصر منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط