سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۴
يك بار ديگر هفته كتاب‌هاي ممنوعه!

انجمن کتابخانه‌هاي آمریکا يك بار ديگر با برگزاري هفته كتاب‌هاي ممنوعه، از كتاب‌هايي كه در طول تاريخ توقيف شده‌اند، تجليل كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از رويترز، اين هفته كه هر سال از 25 سپتامبر تا دوم اکتبر (3 تا 10 مهر) برگزار مي‌شود، هر سال از كتاب‌هايي ياد مي‌كند كه زماني توقيف شده بودند، اما بعدها به برترين آثار منتشر شده، بدل شدند و جايگاهي خاص در ميان كتاب خوانان به دست آوردند.

جالب اين است كه بسياري از كتاب‌هاي شناخته شده و مشهور، زماني در فهرست كتاب‌هاي ممنوعه جاي داشتند و زماني «گتسبی بزرگ» فيتس جرالد، «ناتور دشت» سلينجر و «1984» جورج اورول در اين فهرست سياه جاي گرفته بودند.

از سوي ديگر حساسيت زيادي نيز همواره درباره كتاب‌هاي كودك وجود داشت و حتي كتاب‌هاي دكتر زئوس و ارباب حلقه‌هاي تالكين و «هري پاتر» نيز در دوره‌اي ممنوع بودند. «ناخدا آندرپنتس» اثر دیو پیکلی از جديدترين داستان‌هاي كتاب كودك است كه از سال 2002تا 2005 در فهرست 10 کتاب توقیفی قرار داشت و دليل اين امر استفاده از جملات و واژه‌هاي ناپسند در آن بود.

اين ممنوعيت‌ها گاه تنها از سوي يك مدرسه اعمال شده است همان طور كه مدرسه‌اي در مي‌سي‌سي‌پي در سال 1999 دستور به ممنوعيت خواندن كتاب «فارنهایت 451» اثر ري بردبري داد كه خود آن در باره سانسور كتاب نوشته شده بود. 

كتاب رولد دال نویسنده محبوب كودكان نيز حتي به فهرست ممنوعه‌ها راه يافته بود و کتاب «جادوگران» او را انجمن کتابخانه‌هاي آمریکا در دهه آخر قرن بيستم ممنوع كرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها