دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۵
نگاهي به نقش مرجعيت عراق در تحولات پس از 11 سپتامبر

نويسنده و پژوهشگر حوزه علوم سياسي با اعلام اين كه اكنون تاليف كتاب «تعامل مرجعيت و سياست در عراق امروز» را به پايان برده است، رويكرد اصلي اين كتاب را پرداختن به ساختارهاي اصلي رخدادهاي سياسي عراق پس از واقعه 11 سپتامبر و نقش مرجعيت در مواجهه با اين مسايل عنوان كرد./

حجت‌الاسلام دكتر فرج‌الله قاسمي با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: «ساختار» در تمامي پديده‌هاي سياسي ـ اجتماعي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و اين كتاب نيز مي‌كوشد در تحليل پديده‌هاي سياسي كشور عراق، نقش كارگزاران و افراد تاثيرگذار در مواجهه با رخدادها و تصميم‌گيري‌هاي آتي را در بستر ساختار اصلي حوادث بررسي و تبيين كند.

وي تعامل مرجعيت با رخدادهاي سياسي را مبحث اساسي اين نوشتار خواند و توضيح داد: اين كتاب با تاكيد بر فعاليت‌هاي آيت‌الله سيستاني و عده‌اي ديگر از مراجع عظام عراق، وقايع پس از حضور آمريكا در اين منطقه كه از نتايج حملات 11 سپتامبر بود را به تصوير مي‌كشد.

نويسنده و استاد حوزه علوم سياسي «ساختار سياسي ـ اجتماعي عراق، اشاره به نقش مرجعيت قبل از اشغال اين كشور يعني از سال‌هاي 1920 ميلادي به بعد، بررسي نقش مراجعي كه در وقايع و تصميمات پس از اشغال تاثيرگذار بودند، تاكيد بر نقش آيت‌الله سيستاني، آيت‌الله حكيم، آيت‌الله بشير نجفي، آيت‌الله كليم و ...» را از سرفصل‌هاي اصلي اين پژوهش خواند.

دكتر قاسمي با اشاره به رويكرد سياسي ـ اجتماعي كه در تاليف اين كتاب اتخاذ كرده است، مخاطبان اصلي اين اثر تخصصي را محققان، دانشجويان و پژوهشگران اين حوزه برشمرد و بيان داشت: اين كتاب رخدادهاي اخير كشور عراق را بر اساس نقش مراجع تقليد اين سرزمين مي‌كاود.

تدوين كتاب «تعامل مرجعيت و سياست در عراق امروز» به پايان رسيده است و مراحل چاپ و نشر آن، اكنون در پژوهشگاه دفتر تبليغات اسلامي طي مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها