دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۲
«حقوق جنگ با تأكيد بر حقوق رزمندگان» تدوين مي‌شود

مدير انتشارات كرسي حقوق بشر از تدوين كتاب «حقوق جنگ با تأكيد بر حقوق رزمندگان» خبر داد. وي ناشناخته ماندن حقوق مربوط به رزمندگان دفاع مقدس در چند دهه اخير را از ضرورت‌هاي تدوين اين اثر برشمرد.

ابوالفضل احمدزاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضرورت تبيين ابعاد مختلف جنگ ايران و عراق و لزوم بررسي حقوقي و حق‌مدارانه جنگ تحميلي ايران و عراق را از ديگر ضرورت‌هاي تدوين اين طرح تحقيقي برشمرد.

وي افزود: اين طرح با تدوين چارچوب نظري پژوهش توسط صاحب‌نظران حوزه فقه و حقوق و افراد متخصص آشنا با مفاهيم جنگ و مولفه‌هاي آن پس از طي يك دوره زماني آماده چاپ خواهد شد.

مصحح و پژوهشگر حوزه حقوق، نگاه بشردوستانه و مطابق با قواعد بين‌المللي حاكم بر جنگ را از ويژگي‌‌هاي اين كتاب برشمرد و گفت: اين اثر مي‌تواند تا اندازه‌اي غفلت از موضوع حقوق رزمندگان و ايثارگران در دهه‌هاي اخير را جبران كند، چرا كه تاكنون كتابي ويژه حقوق جنگ ايران و عراق با بررسي قواعد بين‌المللي حاكم بر مخاصمات مسلحانه تاليف نشده است.

احمدزاده با بيان اين كه «اين اثر در بررسي‌هايش بر قوانين موضوعه و قواعد فقهي در ادبيات حقوقي ايران نيز تاكيد دارد» اظهار كرد: محققان در نگارش اين اثر، ارزيابي دقيقي از نظريات و فتاواي امام خميني(ره) درباره موضوع جنگ و حقوق رزمندگان نيز به عمل مي‌آورند.

وي با ابراز اميدواري از ارايه اين پژوهش به جامعه حقوقي كشور در آينده‌اي نزديك، همكاري سازمان‌ها و نهادهاي دخيل در اين حوزه را از عوامل انتشار اين كتاب در زمان مناسب برشمرد و گفت: اين طرح تحقيقي را مي‌توان نوعي اداي دين به مقام والاي شهدا به‌‌ويژه رزمندگان و همچنين ايثارگران در قيد حيات نيز دانست.

احمدزاده از تمامي صاحب‌نظران و استادان حقوق و نام‌آشناي كشور براي راهنمايي و ارايه نظريات مرتبط با اين حوزه براي نگارش يك اثر كاملا علمي دعوت به عمل آورد.

وي «اعضاي علمي طرح حقوق جنگ با تأكيد بر حقوق رزمندگان» را حسين يكتا، مدرس و محقق نام‌آشناي حوزه جنگ، جمشيد جعفرپور، دانشيار دانشگاه تربيت معلم تهران، محمد اسحاقي، استاديار دانشكده الهيات دانشگاه تهران و ابوالفضل احمدزاده، دانشجوي دكتري فقه و حقوق پژوهشكده امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي معرفي كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط