یکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲
نويسنده نيجريه‌اي يك حزب سياسي راه انداخت

وول سوينكا، نويسنده برنده جايزه نوبل از نيجريه، ديروز اعلام كرد كه يك حزب سياسي در كشورش به راه مي‌اندازد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، با توجه به پيش رو بودن انتخابات رياست جمهوري نيجريه، نويسنده سرشناس نيجريه اي قصد دارد، تا به اين وسيله به راي دهندگان جوان اميد و شجاعت را منتقل كند. 

سوينكا در اين باره گفت كه اين حزب كه با نام «جبهه دموكراتيك براي اتحاد مردم» فعاليت مي‌كند و تنها يك حزب سياسي نخواهد بود، بلكه وظيفه مراقبت از دموكراسي را هم برعهده دارد. 

وي گفت: اين جنبش براي همه مردم و در تلاش است تا به اين پرسش پاسخ بدهد: «‌آيا واقعا غيرممكن است كه صداي شما به گوش كسي برسد مگر اين كه در ميلياردها دلار شنا كنيد؟»‌. در نيجريه كه به دليل داشتن نفت از كشورهاي ثروتمند آفريقايي است، معمولا بيشتر رسانه‌ها در اختيار دولت قرار دارند و صداي واقعي مردم به دليل نداشتن پول به گوش كسي نمي‌رسد.

سوينكا كه مدت‌هاست به عنوان يكي از صداهاي مطرح در سياست نيجريه شنيده مي‌شود، نمايشنامه‌ها و كتاب‌هاي متعددي را با رنگ و بوي سياسي نوشته و اكنون به عنوان رييس اين حزب برگزيده شده است. 

نويسنده 76 ساله با رد احتمال كانديدا شدن براي رياست جمهوري گفت ترجيح مي‌دهد يك صندلي در پشت جبهه داشته باشد. 

او از سال 1960 كه اين كشور از بريتانيا اعلام استقلال كرد، به عنوان يكي از منتقدان حكومت‌هاي نظامي متعددي كه در اين كشور بر سر كار آمدند، فعاليت كرده است. 

سوينكا با دريافت جايزه ادبي نوبل در سال 1986 نام خود را به عنوان نخستين نويسنده آفريقايي كه اين جايزه را دريافت كرده، در تاريخ ثبت كرده است. 

كتاب «مرد مرده» درباره دوره‌اي كه او در سال‌هاي جنگ داخلي نيجريه يعني در سال‌هاي 1967 تا 1970 در زندان گذراند، از كتاب‌هاي مشهور اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها