پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۵
«نفوذ اجتماعي» در بازار نشر

چاپ نخست كتاب «نفوذ اجتماعي» اثر كاظم سام دليري كه به واكاوي نفوذ اجتماعي در علم روان‌شناسي‌ اجتماعي و علوم سياسي براي رسيدن به تعريفي جامع از نفوذ اجتماعي مي‌پردازد، از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مولف اثر در اين كتاب با نگاهي به برخي تعريف‌هاي ارائه شده در حوزه نفوذ اجتماعي بيان مي‌كند كه نويسندگان مورد نظر، مفاهيمي مانند نفوذ اجتماعي، قدرت، اقتدار، قدرت معنوي و...را در يك معنا و به جاي يكديگر به كار برده‌اند. اين تداخل مفهومي با نگاهي كارشناسانه معناي مورد نظر نويسندگان را دشوار مي‌كند، چراكه هر يك از مفاهيم مذكور معنايي خاص دارند و به پديده‌هاي مختلف نظر داشته، به‌كارگيري آن‌ها به جاي هم موجب ابهام در فهم معناي مورد نظر نويسنده مي‌شود.

نويسنده در بخش ديگري از كتاب مطرح‌ مي‌كند كه متخصصان رشته‌هايي كه از اين مفاهيم سود مي‌جويند، در شناخت آنها دچار مشكل‌اند، زيرا مشكل اين بحث تنها مربوط به فهم معنايي هر يك از مفاهيم قدرت، نفوذ، اقتدار و...از طريق شناخت تفاوت‌هاي آن‌ها با يكديگر نيست، بلكه در فهم خود مفهوم نفوذ هم مشكل وجود دارد،
تا جايي كه «فردريش» نفوذ را در معنايي قدرت و با اين مفهوم تعريف مي‌كند؛ «نفوذ نوعي از قدرت است كه غير مستقيم و فاقد ساختار است» و «پترس بي‌تا» معناي نفوذ را بالعكس قدرت تعريف مي‌كند و مي گويد؛ «قدرت توانايي نفوذ بر عقايد، رفتارها يا ارزش‌هاي ديگران است.»

در اين كتاب مفاهيم نفوذ و نفوذ اجتماعي در رشته‌هاي گوناگون نظير روان‌شناسي اجتماعي، جامعه‌شناسي، علوم سياسي و ارتباطات مطرح مي‌شود و مفهوم نفوذ اجتماعي بيش از هر رشته‌ ديگر در روان‌شناسي اجتماعي و علوم سياسي حول موضوع قدرت بحث مي‌كند. 

نويسنده كتاب براي شناخت معنايي اين مفهوم  و ويژگي‌هايش، ناگزير مفهوم نفوذ را در دو رشته روان‌شناسي و علوم سياسي مورد مداقه قرار مي‌دهد و بحث نفوذ را با معاني، ويژگي‌ها، كاربردها، شباهت‌ها و تمايز‌ها با ساير مفاهيم مشابه مانند قدرت و اقتدار و.. را بررسي مي‌كند.

كتاب نفوذ اجتماعي در پنج فصل به واكاوي مسائل براي رسيدن به تعريف نفوذ اجتماعي مي‌پردازد. وي در فصل نخست هنگام تعريف نفوذ اجتماعي در روان‌شناسي اجتماعي، نفوذ گروه بر فرد را در دو بخش نفوذ هنجاري و نفوذ اطلاعاتي شرح مي‌دهد و در بخش دوم همين فصل به نفوذ افراد بر يكديگر در سه بحث نفوذ (عمدي، غيرعمدي و معادل قدرت) مي‌پردازد.

نويسنده در فصل دوم نيز نفوذ اجتماعي و علوم سياسي در چهار بخش نفوذ و قدرت هر دو يك پديده، نفوذ شكلي از قدرت، نفوذ مفهومي عام و قدرت جزئي آن و نفوذ مفهومي هم عرض قدرت را بيان مي‌كند. 

فصل سوم اين اثر تعريف نفوذ اجتماعي را به همراه منافع نفوذ و مدل شكل‌گيري آن شرح مي‌دهد و در فصل چهارم پيامد‌هاي نفوذ اجتماعي در سه بخش نفوذ اجتماعي منبعي براي رهبري، نفوذ اجتماعي به عنوان سرمايه اجتماعي و نفوذ اجتماعي پايه‌اي براي گروه‌هاي مرجع تشريح مي‌شود. در فصل پنجم نيز روش سنجش نفوذ اجتماعي را به همراه منابع فارسي و انگليسي عنوان مي‌شود.

چاپ نخست كتاب «نفوذ اجتماعي» در شمارگان 1000 نسخ،ه 94 صفحه‌ و با قيمت 20000 ريال از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها