سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
نگاهي به اسماي الهي در شرح دعای سمات

دعا؛ اصل عبادت، اظهار بندگي و نزديك شدن به خداي متعال است كه شرايط، آداب و ملزوماتي دارد و از سوي ائمه اطهار(ع) و بزرگان دين همواره سفارش شده است، كتاب «آب حیات در شرح دعای سمات» اثر آیت‌‌الله ملاعبدالرسول مدنی‌کاشانی با تبيين اين موضوع درباره دعاي سمات، مي‌كوشد ضرورت دعا را بيش از پيش يادآور شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب را موسسه بوستان كتاب با تصحیح محمدحسین مدنی به زبان فارسي و براي عموم مخاطبان و علاقه‌مندان به اين حوزه به چاپ رسانده است.

همان‌گونه كه در بخشي از معرفي اين اثر آمده، دعا؛ مغز عبادت است و خداپرستان واقعی بندگی را در سایه دعا ممكن می‌دانند. 

قرآن و ائمه معصومین(ع)، اهمیت، چگونگی و روش دعا را به آموخته‌اند و از این رهگذر، دعاهای پرارزشی، در کتاب‌های روایی جمع‌آوری شده است. یکی از آن‌ها دعای «سمات» است که به مناسبت اسامی عظیم الهی و سایر اسامی و علاماتی که در آن به کار رفته، آن را «سِمات» (جمع سِمَة) خوانده‌اند. 

امام صادق(ع) در ارزش این دعا فرموده‌اند: «اگر قسم یاد کنم که در این دعا اسم اعظم است، راست گفته‌ام.» (بحارالانوار، ج87، ص 101). 

از اين نويسنده علاوه بر این كتاب، دو اثر با عناوين «روضات المتألهین» در شرح فارسی صحیفه سجادیه و «مفتاح النجاح» در شرح دعای صباح بر جای مانده است. 

نخستين چاپ كتاب «آب حیات در شرح دعای سمات» در قطع رقعی، جلد شومیز، 204 صفحه و بهاي 24000 ريال منتشر شد.

همچنين موسسه بوستان كتاب اثر ديگري با عنوان «وحی و نبوت در نگاه عقل و دین» نوشته محمدباقر شریعتی‌سبزواری را به تازگي تجديد چاپ كرده است.

نبوت، اصل مهم همه ادیان الهی است که در آن به وسیله «وحی» احکام الهی به مردم می‌رسد. در قرآن کریم این اصل بسیار با اهمیت تلقی مي‌شود و پیامبر گرامی اسلام(ص) دستورهای الهی را در قالب معجزه جاوید «قرآن‌» به تدریج به مردم ابلاغ مي‌کردند. 

درباره این موضوع، بحث‌‌های قابل توجه‌ای وجود دارد که اثر حاضر در قالب سرفصل‌هايي نظير راز بعثت پیامبران، ویژگی‌های آنان، ضرورت معجزه، اعجاز قرآن، رابطه وحی، علم و عقل، خاتمیت و راز آن، ویژگی‌های فردی و اجتماعی پیامبر اسلام(ص) و ... به آنها مي‌پردازد.

دومين چاپ كتاب «وحی ونبوت در نگاه عقل ودین» در قطع وزیری، جلد شومیز، 388 صفحه و بهاي 85000 ريال به تازگي مراحل چاپ خود را پشت سر نهاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط