شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۷
كتاب «خوش‌بيني آموخته شد» نقد و بررسي شد

نشست نقد و بررسي كتاب «خوش‌بيني آموخته شده» اثر مارتين سليگ‌من عصر شنبه، 27 شهريور ماه با حضور كارشناسان در سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب برگزار شد. در اين نشست تخصصي، روان‌شناسي مثبت‌گرا و نظريه خوشبيني نيز تشريح شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) «خوش‌بيني آموخته شده» اثر مارتين سليگ‌من با ترجمه قربانعلي خدايي منتشر شده است. اين كتاب دربردارنده روان‌شناسي مثبت‌گرا و نظريه خوشبيني آموخته شده است.

نويسنده اين كتاب در ابتدا به برخي آزمايش‌ها بر حيوانات و انسان پرداخته و درباره ماهيت افسردگي بحث كرده است و آن را به درماندگي و خوشبيني آموخته شده، نسبت داده است.

«سليگ‌من» در اين كتاب به ارايه تست‌هايي درباره درجه خوش‌بيني پرداخته است. نوشتار حاضر همچنين به ارايه فنوني براي افزايش ميزان خوش‌بيني نيز اشاره كرده است. 

اين نشست با حضور قربانعلي خدايي، مترجم كتاب «خوش‌بيني آموخته شده»، دكتر حسين رضابخش، روان‌شناس و عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

قربانعلي خدايي گفت: در اين كتاب نشان مي‌دهد كه اسكينر روان‌شناسي رفتارگرا بوده است. وي باور داشت كه درماندگي آموخته شده مي‌تواند براي انسان‌ها مفيد باشد ولي حيوانات تحت تأثير اين درماندگي قرار نمي‌گيرند. 

سپس حسين رضابخش گفت: متن كتاب «خوش‌بيني آموخته شده» بسيار روان است و مي‌تواند خواننده را شيفته خود كند. از رويدادهايي كه موجب شده نخستين جرقه‌هاي نظريه شكل بگيرد، براي تأمل و انديشيدن با نهايت سادگي، تفسير و اخلاص صحبت و زشت و زيبا را عنوان مي‌كند.

وي افزود: كتاب سرشار از تست‌هاي باليني است و بسيار خوب بازآفريني و تحليل شده است. اين كتاب آزمون‌هاي خودسنج را دربردارد و خواننده مي‌تواند با مطالعه به آن‌ها پاسخ درستي ارايه دهد. همچنين عاري از اصطلاحات روان‌شناسي است و نياز به توضيح ندارد.

گزارش تكميلي اين نشست متعاقبا بر خروجي «ايبنا» قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها