شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۸
نظری: مرگ یک شخصیت ملاک نام‌گذاری روز شعر نیست

فاضل نظری، شاعر، بر لزوم رعایت ملاک‌های مختلف و ایجاد زمینه‌های فرهنگی در نامگذاری روزی با عنوان روز شعر تاکید دارد و معتقد است نباید تنها به واسطه تولد یا مرگ یک شخصیت چنین نام‌گذاری‌هایی صورت گیرد.\

نظری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: نامگذاری با هر عنوان و پیرامون هر سوژه و موضوعی باید از جانب مردم و اهالی آن حوزه صورت بگیرد تا با اقبال بیشتری روبرو شود.

وی ادامه داد: هنگامی‌که روزی با عنوان روز شعر نامگذاری می‌‌شود اگر تمام علاقه‌مندان این حوزه و شاعران آن را روز شعر بدانند و این انتخاب با نظر آن‌ها نیز صورت گرفته باشد تبدیل به یک اتفاق و آیین ملی و مردمی می‌شود.

این شاعر افزود: اگر چنین نباشد این نامگذاری‌ها تنها صورت ظاهری یک قضیه تلقی می‌شوند.

وی با تاکید بر توجه به خواست عمومی در این زمینه اظهار داشت: باید زمینه‌های فرهنگی این مسئله، طرح، و ملاک‌های موثر دیگری نیز در این زمینه در نظر گرفته شود تا بتوانیم روزی را با عنوان روز شعر نامگذاری کنیم. نباید تنها به واسطه تولد یا مرگ یک شخصیت چنین نامگذاری‌های صورت بگیرد. 

نظری از شعر به عنوان جدی‌ترین سرمایه فرهنگی مردم ایران زمین یاد و تشریح کرد: شعر پدیده‌ای است که فلاسفه، منجمان، ریاضی‌دانان و تمامی بزرگان، دانشمندان و فرهیختگان به آن توجه داشته‌اند و در تاریخ نشانه‌های بسیاری از این توجه و اهمیت دیده می‌شود. پس باید تلاش شود تا در روزی که با عنوان روز شعر نامگذاری شده است آشتی میان شعر و مخاطبان شعر به وجود آید.

وی در پایان به رسانه‌ها و نقشی که در این زمینه می‌توانند ایفا کنند اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها باید روز شعر و پرداختن به این موضوع را به عنوان روز توجه به سرمایه ملی قلمداد کنند. چنین روزی باید در رسانه‌ها عطر خوش فرهنگ و شعر را بگستراند.

شنبه(27 شهریور) روز در‌گذشت سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط