سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۳
متولیان ترانه‌هایش را منتشر می‌کند

دومین مجموعه شعر سید‌حسین متولیان با عنوان «پشت سرت عاشقانه حرف می‌زنم» تا پایان امسال راهی بازار کتاب می‌شود. این دفتر مجموعه‌ای از ترانه‌های چند سال اخیر این شاعر و ترانه‌سرا را دربرمی‌گیرد.\

متولیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این مجموعه دربرگیرنده 60 قطعه ترانه است که طی سال‌های 1380 تا 1389 سروده شده‌اند.

وی درباره فضای این ترانه‌ها افزود: برخی از این ترانه‌ها در فضای ترانه‌های آیینی و مذهبی و برخی دیگر در فضای ترانه‌های عاطفی سروده شده‌اند. البته پیش‌تر نیز تعدادی از این ترانه‌ها اجرا شده‌اند اما بیشتر آن‌ها ترانه‌های اجرانشده هستند.

این شاعر با تاکید بر این موضوع که نویسندگی همواره یکی از دغدغه‌های او بوده است توضیح داد: در زمینه نویسندگی برنامه‌های تلویزیونی نیز فعال هستم و تاکنون 150 هزار دقیقه برنامه نوشته‌ام. نوشتن را در قالب‌های مختلف گاه نثر و گاه غزل، ترانه، دوبیتی، رباعی و حتی طرح تجربه می‌کنم.

وی یادآور شد: در حال حاضر یک مجموعه متشکل از 100 طرح را نیز آماده انتشار دارم؛ اما ترجیح می‌دهم کارهایم را با دقت و تامل بیشتری منتشر کنم.

متولیان در ادامه به قالب ترانه اشاره و تشریح کرد: علاوه بر محاوره‌ای بودن زبان اغلب ترانه‌ها که ویژگی اساسی آن نیز به‌شمار می‌رود این قالب شعری سه ضلع دارد. ضلع نخست آن مخاطبانی هستند که باید با ترانه ارتباط برقرار کنند. بنابراین باید از یکسری پیچیدگی‌های زبانی که در قالب‌های دیگر همچون غزل به‌کار می‌گیریم پرهیز کرد.

وی درباره ضلع دوم و سوم این قالب شعری اظهار داشت: ضلع دوم آن موسیقی است. کلام در این قالب باید آمادگی آن‌را داشته باشد که با موسیقی هماهنگ شود. اما ضلع یا اتفاق سوم ادبیات است. به عبارت دیگر باید شاعرانگی و فاکتورهایی که در ادبیات منظوم برای یک شعر خوب لحاظ می‌کنیم برای این قالب نیز در نظر بگیریم.

این ترانه‌سرا افزود: در ترانه‌هایم سعی کرده‌ام این سه فاکتور را به‌کار بندم؛ اما ارزیابی نهایی برعهده خوانندگان و منتقدان این مجموعه است. البته تاکنون در ارتباط با ترانه‌هایی که اجرا شده‌اند بازخوردهای خوبی از مخاطبان دریافت کرده‌ام.

نخستین مجموعه شعر متولیان با عنوان «سجده‌های سر به هوا»در سال 1388 توسط نشر شانی راهی بازار نشر شد. چاپ دوم این مجموعه نیز در نمایشگاه کتاب امسال به چاپ رسید.

دومین مجموعه شعر متولیان تا پایان امسال به بازار کتاب می‌آید. البته ناشر این مجموعه هنوز نهایی نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط