چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۸

مشهورترین رمان گونترگراس نویسنده برنده نوبل آلمانی با عنوان «طبل حلبی» از امشب 8 سپتامبر (17 شهریور) برای نخستین بار در این کشور بر صحنه تاتر می‌رود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این تاتر که در تالار «قرن» شهر بوخوم اجرا خواهد شد، نقطه عطف جشنواره امسال منطقه «رور» و رونق بخش برنامه های این تالار به شمار می‌رود.

این جشنواره که موسوم به «رور تریناله» است، یک جشنواره هنری بین المللی است که امسال از 20 آگوست (29 مرداد) آغاز شده و تا 10 اکتبر (18 مهر) ادامه دارد. 

فستیوال منطقه «رور» برای اجرای این پروژه با تاتر«ماکسیم گورگی» برلین همکاری می کند و «آرمین پتراس» مدیر این مرکز تاتر ، نسخه تاتری این رمان را به رشته تحریر درآورده است.اما از آن جا که گونتر گراس هم اینک در خارج از آلمان به سر می برد، برای نخستین اجرای این تاتر در شهر بوخوم حضور نخواهد یافت. 

نمایشنامه «طبل حلبی» در برلین از 26 سپتامبر (4 مهر) به روی صحنه خواهد رفت. 

چنانچه گفته می شود در اجرای این اثر نمایشی در بوخوم ، نه یک بازیگر بلکه چند بازیگر نقش «اسکار ماتسرات» قهرمان رمان طبل حلبی را ایفا می کنند.این شخصیت کوچک عجیب و غریب می‌خواهد با کوبیدن بر طبل خود ،تفسیری انتقادی از دنیای کوچک ریاکارانه بورژواسی را به تصویر بکشد. 

اقتباس تاتری از رمان «طبل حلبی» در سال 2007 در شهر «دانتسیگ» یکی از شهرها و بنادر مهم کشور لهستان ،زادگاه گونتر گراس، در چارچوب یک اثر ادبی سه گانه به روی صحنه رفت اما از آن جا که این اجرا انتقاداتی را در کشور لهستان به دنبال داشت، اجرای این اثر در کشور آلمان یک نمایش جهانی خواهد بود. 

مرکز تاتر «ویبرززه» شهر «دانتسیگ» در تاریخ 6 اکتبر 2007 شاهد اجرای این نمایش بود و از آن جا که در آن زمان گونتر گراس به مناسبت هشتادمین سالگرد تولدش به بازدید از شهر زادگاهش مشغول بود، این نمایش با حضور گراس به روی صحنه رفت. 

هنگامی که در سال 1959 رمان «طبل حلبی» منتشر شد ، این رمان دنیای ادبیات را دو قطبی کرد.این نویسنده می خواست همانند «هاینریش بل» همکار خود نشان دهد که گذشته نازی ها به طور دقیق مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته است. 

طَبلِ حَلَبی رمانی است، به قلم گونتر گراس که در سال ۱۹۵۹ میلادی منتشر شد. این رمان قسمتی از سه‌گانهٔ دانتسیگ است.
شخصیت اصلی این کتاب پسری است که تصمیم می‌گیرد از سن سه سالگی بزرگ‌تر نشود بنابراین در همان قد و قوارهٔ کودکی باقی می‌ماند اما از نظر فکری رشد می‌کند. افراد دور و بر این پسر او را کودک می‌انگارند در حالی که او همه چیز را می بیند و درک می‌کند و هر جا که می‌تواند از توانایی‌های خاص خودش برای تفریح یا تغییر شرایط استفاده می‌کند. 

در این کتاب وقایعی مربوط به دوران هیتلر آمده  که این کودک نیز شاهد آنها است و نقشی در آنها ایفا می‌کند. شرایط این کودک که به صورتی ناقص الخلقه باعث آزار دیگران می‌شود یا با استفاده از احساسات دیگران از آنها سوءاستفاده می‌نماید، به نوعی نشانگر شرایط زمانی جامعهٔ آن دوران آلمان است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها