جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
چگونه از فرصت يك ماهه سفر حج بيشترين بهره را ببريم؟

مسوول پايگاه اطلاع‌رساني بعثه مقام معظم رهبري در امور حج از انتشار دو كتاب «برنامه فرهنگی حج تمتع 89» و «شرح وظایف و مأموریت‌های روحانیون، معین، معینه و مدیران کاروان‌های حج» خبر داد كه هريك ظرفيت‌هاي فعاليت‌هاي فرهنگي و وظايف مسوولان را در سفر حج عنوان مي‌دارند.

حجت‌الاسلام روزبه بركت‌رضايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: در هر كاروان علاوه بر مدير و روحاني، دو دستيار آقا و خانم حضور دارند كه به ترتيب معين و معينه ناميده مي‌شوند. كتاب «شرح وظایف و مأموریت‌های روحانیون، معین، معینه و مدیران کاروان‌های حج» به تفصيل به شرح وظايف شوراي فرهنگي كاروان‌ها مي‌پردازد تا در انجام امور آنها تداخلي ايجاد نشود.

وي با اشاره به اين كه زائران نيز بايد از خدماتي كه مي‌توانند در فرصت يك ماهه حج بيت‌الله الحرام دريافت كنند آگاهي يابند، انتشار كتاب «برنامه برنامه فرهنگی حج تمتع 89 ویژه شوراهای فرهنگی و گروه‌های ارشاد» را در ارايه اين نوع از اطلاعات مفيد خواند و گفت: اين دو اثر همزمان با يكديگر منتشر شده‌اند. مخاطبان اصلي اثر نخست را مسوولان فرهنگي كاروان‌ها و مخاطبان اثر دوم را زائران تشكيل مي‌دهند.

حجت‌الاسلام روزبه بركت‌رضايي درباره كتاب «برنامه فرهنگی حج تمتع 89» توضيح داد: اين كتاب ضوابط و راهنمايي‌هاي شوراي فرهنگي براي برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي گروه ياوران حجاج را توصيف مي‌كند. در هر كاروان حدود 20 درصد از زائران به عنوان نخبه با نظر روحاني كاروان و ساير زائران انتخاب مي‌شوند كه اغلب از افراد تحصيل‌كرده‌اي هستند و توان بدني مناسبي نيز دارند. آنها در برپايي و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي به شوراي فرهنگي كاروان‌ها ياري مي‌رسانند.

كتاب «برنامه فرهنگی حج تمتع 89 ویژه شوراهای فرهنگی و گروه‌های ارشاد» به همت معاونت امور فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.

با توجه به ظرفیت بسیار بالای موسم حج و ایام زیارت برای خودسازی، تهذیب، ارتقا و تعمیق باورهای دینی در میان حج‌گزاران و همچنين در سطح جامعه و از سوی دیگر، نیاز گسترده حجّاج، اين كتاب به راهنمایی برای بهره‌گیری از فرصت‌های حج، برای رشد و تعالی دینی، معنوی و شناخت عمیق نسبت به معارف و فرهنگ حج به چاپ رسيده است.

نوشتار حاضر شامل پنج دفتر و یک پیوست است. دفتر نخست ضوابط و راهنمایی‌های کلی مربوط به تشکیل شورای فرهنگی به عنوان ساز و کار اجرایی فعالیت‌های فرهنگی را بیان می‌کند و دفتر دوم به طرح کلیات و ارايه جدول برنامه‌های فرهنگی کاروان‌ها که برای تمامي کاروان‌ها می‌پردازد.

جدول مناسبت‌های دینی ـ ملی نزدیک و حین موسم حج 89 و برنامه‌های فرهنگی مرتبط با آنها در دفتر سوم و برنامه‌های فرهنگی متنوعی که کاروان‌ها می‌توانند با توجه به ظرفیت، علایق، آمادگی و سطح سنی و تحصیلی زائران، به صورت انتخابی و اختیاری به اجرا بگذارند، در دفتر چهارم بیان می‌شود.

دفتر پنجم شرایط، ضوابط و برنامه عمل گروه یاوران حجّاج و نیز توصیه‌های لازم برای راهنمایی و تذکر به زائران را مدنظر قرار می‌دهد و در پیوست به نمونه‌هایی از فعالیت‌های فرهنگی و الگوهای اجرایی برنامه‌های پیشنهادی، برای تسهیل در اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌ها و آشنایی هرچه بیشتر اعضای شوراهای فرهنگی اشاره می‌شود.

کتاب برنامه فرهنگی حج تمتع 89 ویژه شوراهای فرهنگی و گروه‌های ارشاد در 84 صفحه به همت معاونت امور فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده و نسخه ديجيتالي آن اكنون در كتابخانه تخصصي حج قابل مشاهده است.

همچنين كتاب ديگر اين مجموعه «شرح وظایف و مأموریت‌های روحانیون، معین، معینه و مدیران کاروان‌های حج» نام دارد. این کتابچه به وظایف و مأموریت‌های تعیین شده برای تحقق اهداف حج ابراهیمی مانند شرح وظایف مصوب عوامل تأثیرگذار در کاروان، بایستگی ملاحظه و به‌کارگیری آن، ایفای نقش حقیقی روحانی به عنوان رییس شورای فرهنگی با توجه به مسولیت و اختیارات وی اشاره دارد.

اين اثر در پنج فصل تنظيم شده است. فصل نخست این مجموعه به شرح وظایف روحانیون و معین‌های کاروان‌های حج با هدف هدایت فرهنگی کاروانیان مي‌پردازد و برنامه‌ریزی برای راهنمایی، توجیه و همراهی آنان از زمان شکل‌گیری کاروان تا پایان سفر را برای هر کاروان روحانی و معین یا معینه از جمله تشکیل جلسات قبل از سفر، مردم‌داری و حسن معاشرت و همکاری با زائران، رعایت شئون روحانیت، مدیریت فرهنگی کاروان، تبیین و تعلیم احکام و مناسک حج و رعایت سیاست‌های بعثه عنوان مي‌كند.

شرح وظایف خواهران معینه با هدف خدمت‌گزاری به بانوان زائر و پاسخ‌گویی به نیازهای دینی، معنوی آنان براي انجام مناسک حج با موضوعاتی مانند تنظیم برنامه‌ها و سازمان‌دهی بخش خواهران، تبیین احکام عمومی، مناسک و احکام خاص بانوان، توجیه اماکن حرمین شریفین و تلاش برای توسعه معنویت در بین بانوان، از ديگر مباحث اين نوشتارند.

نخستين چاپ كتاب «شرح وظایف و مأموریت‌های روحانیون، معین، معینه و مدیران کاروان‌های حج» در قطع پالتویی و 76 صفحه توسط مدیریت آموزش معاونت امور فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده و نسخه ديجيتالي آن نيز در كتابخانه تخصصي حج قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط